Van megoldás a vitás ügyekben
Ingyenes, gyors és objektív – így foglalta össze a Budapesti Békéltető Testület szolgáltatásait a szervezet 2012-es eredményeit ismertető sajtótájékoztatón dr. Baranovszky György. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő testület elnöke elmondta, hogy a közreműködésükkel lezajlott vitarendezések harminc százalékában a panaszosok számára kedvező megegyezés született.
A sokszor hosszadalmas és költséges bírósági pereket válthatja ki az ingyenes békéltető eljárás, aminek során szakképzett mediátor segítségével juthatnak megegyezésre a felek. Ezt a feladatot látja el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) mellett működő Budapesti Békéltető Testület, amely az elmúlt évben több mint háromezer vitás ügy megoldásában vállalt szerepet.
Tavaly jelentősen megszaporodtak a parkolással és az autópályadíjakkal kapcsolatos panaszok – emelte ki a szervezet tevékenységét, valamint az általános tapasztalatokat sajtótájékoztatón ismertető dr. Baranovszky György, a békéltető testület elnöke. A fogyasztók szerint az ezekkel foglalkozó társaságok szinte közigazgatási szervként lépnek fel, nem veszik figyelembe a mentő körülményeket, bírságaik összege pedig aránytalanul magas.
Továbbra is „slágertémának” számítanak a szavatossági és jótállási ügyek, valamint az elállási jog érvényesítése. Jellemző panasz, hogy a visszavitt cipőkkel kapcsolatos minőségi kifogást az árut értékesítő cég saját maga vizsgálja ki. Tudni kell ugyanakkor, hogy a szavatosság érvényesítésének visszautasításakor a cégnek egyértelműen bizonyítania kell az előírásnak nem megfelelő használatot – hívta fel a figyelmet az elnök.
Szintén nagy számban fordultak elő nyílászárócserével kapcsolatos visszaélések, egyes vállalkozások az előleg átvétele után egyszerűen eltűntek, több céget felszámoltak. Ez utóbbi történt a Malév esetében is, a légitársaság sajnálatos csődje miatt több száz bejelentés érkezett a testülethez. Ezekben az ügyekben azonban nem lehetett eljárni, a felszámolás miatt ugyanis nincs mód a békéltetésre.
Állandó munkát jelentenek a termékbemutatókat szervező cégek, amelyek jelentős része úgy próbál meg kibújni a felelősség alól, hogy kitelepül Szlovákiába. Így hiába élhetne a nyolcnapos elállással a vásárló, az immár külföldi érdekeltségű vállalkozó nem adja vissza a befizetett összeget.
Budapesten tavaly 3232 ügyet zárt le a békéltető testület, az esetek harminc százalékában az ügyfél számára kedvező megegyezés született. Ennél is fontosabb, hogy az ajánlások mintegy nyolcvan százalékát teljesítették a vállalkozások.
Ami a peres gyakorlatot illeti, tavaly húsz hatályon kívül helyezésre irányuló per indult, ezekből mindössze egyetlen ajánlást semmisített meg a bíróság. Mindez azt jelenti, hogy az ügyszám mellett tovább nőtt a békéltető eljárás hatékonysága, így a fogyasztóknak mindenképpen érdemes a testülethez fordulni.
mm.
További információk a szolgáltatásról: www.bekeltet.hu.