Teljesen átalakul a Széll Kálmán tér
A tömegközlekedés rendezése és átláthatóvá tétele mellett a Széll Kálmán tér átépítésekor kiemelt szerepet kap a közösségi funkciók erősítése. A munkálatok várhatóan 2014 tavaszán kezdődnek, a megújult teret 2015 második felében vehetik birtokba a budapestiek.
Könnyen áttekinthető, felesleges hivalkodástól mentes, emberközeli és „felhasználóbarát” csomópontot, illetve találkozási helyet ígérnek a Széll Kálmán tér rekonstrukciójára kiírt építészeti tervpályázat győztesei, az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. Nincs szó forradalmi változásokról, nem is lehet, hiszen (a napvilágot látott korábbi elképzelésekkel ellentétben) ez a terv megmaradt a realitások talaján, azaz ésszerűen, a lehető leghatékonyabban használja fel a rendelkezésre álló 1,4 milliárd forintot – mondta el lapunknak Hőnich Richárd, az Építész Stúdió munkatársa.
A téralakítás a Fény utcát, a Városmajort és a Mammut Bevásárlóközpontot egymással, illetve a tömegközlekedési eszközök megállóival összekötő, naponta 200 ezer ember által használt gyalogosútirányokat érinti. Látványosnak, egyúttal hasznosnak ígérkezik az évtizedek alatt „kitaposott ösvények” jelzése, amit szabálytalan geometrikus hálót formáló, csúszásmentes és nagy kopásállóságú burkolatba süllyesztett fénycsíkokkal oldanak meg. Gondoltak a gyengén látókra is, őket speciális vezetősávok segítik majd a tájékozódásban, míg a nehezen mozgók közlekedésének megkönnyítése érdekében a tér teljes egészét akadálymentessé teszik. Emellett a jelenlegihez képest rövidülhetnek az átszállási távolságok, és a budai fonódó projekt eredményeként több villamos közlekedik majd a téren.
A látványvilágot a burkolat mellett alapvetően az épületek és a növényzet határozzák meg, előbbiből a jelenleginél kevesebb, míg utóbbiból lényegesen több lesz. Eltűnnek a gombák, a metróépület oldalszárnyai és az itt található bódésor, valamint a használaton kívüli, egykor szebb napokat látott szökőkút. Így hangsúlyosabb szerepet kap az immár magában álló metrókijárat, körben üvegfallal, valamint leszerelik az álmennyezetet, amely eddig eltakarta a legyező formájú tető architektúráját.
A BKK ügyfélterének, a BKV irányítóközpontjának, üzleteknek és akadálymentes illemhelyeknek otthont adó új épületet a tér Szilágyi Erzsébet fasor felőli sarkára tervezik, míg a Vérmező és a Várfok utca találkozásánál, az elbontandó hídlépcső mellett, a villamosalagút fölött kávézót létesítenek. Az utóbbi mellé kerül a rézsűbe süllyesztett lépcső, illetve a régen várt lift, a Csaba utcával szemközt, a felújított lépcsősor közelében pedig várhatóan mozgólépcsőt alakítanak ki. Ennek köszönhetően akadálymentesen és kényelmesen elérhetők majd a Hegyvidék és a Várnegyed felé közlekedő autóbuszok.
Megmarad a környék jelképének számító óra, illetve a Szabadság térihez hasonló szökőkútrendszer készül a metrókijárat előtt. A tér több pontján szabadtéri kiállítások, performanszok, kisebb előadások megtartására alkalmas találkozási pontokat, illetve facsoportokkal szegélyezett pihenőhelyeket építenek.
A környezettudatosságot előtérbe helyezve a Margit körút Széll Kálmán térhez csatlakozó szakaszán, a jelentősen kiszélesített járdán, illetve az útpályák közti zöld elválasztó sávban fasort telepítenek, és ültetéseket terveznek a teret körülvevő rézsűkben, az új okmányiroda előtti részen, valamint a Várfok és a Csaba utcában is. Az alternatív közlekedést erősíti a Vérmező utcával párhuzamos rézsű alján vezetett, gyalogosoktól elkülönített bicikliút, amely közvetlenül csatlakozik a Vérmezőhöz, a Varsányi és Retek utcai, már meglévő kerékpár-útvonalakhoz.
A 4–6-os villamos budai végállomása a jelenlegi helyén marad, míg a 18-asét átmenővé teszik az Óbudáról a Széll Kálmán téren és a Móricz Zsigmond körtéren keresztül Dél-Buda felé közlekedő új 61-es villamos számára. Végre behozzák a térre a fogaskerekűt, a vágányokat és a végállomást már az első ütemben kiépítik. Ezzel megteremtik a járat elindításának lehetőségét, amihez azonban szükség van a megfelelő szerelvények üzembe helyezésére is – ez viszont nem része a mostani fejlesztésnek. Valamennyi megálló egyedi tervezésű, hosszú perontetőt kap. Megszűnik a tér északnyugati részén lévő buszparkoló, itt épülnek ki ugyanis a 4–6-os és a fogas vágányai, a szabadon maradó részt pedig átadják a gyalogosoknak.
Ami az ütemezést illeti, az Építész Stúdió és a Lépték-terv a közlekedés átalakításáért felelős Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel együttműködve készíti el a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit, ami 2013 végére várható. Az engedélyek és hozzájárulások kiadásától függően az építkezés 2014 tavaszán kezdődhet meg, a munkálatok várhatóan egy évig tartanak. Ez idő alatt a tér működése mindvégig zavartalan lesz, az egyes munkafolyamatokat úgy időzítik, hogy a lehető legkisebb kellemetlenséget okozzák az utasoknak.
MM.