Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Felfedezo_tanulas_a_viz_vilagnapjan

Felfedező tanulás a víz világnapján

A víz világnapját ünnepelték a gyerekek a 2011 óta „zöld” Zugliget Óvodában. A hat csoportszoba sarkaiban két-két óvónő több játékos, vízzel kapcsolatos feladatot készített elő. Ha az apróságok sikeresen megoldották ezeket, továbbmehettek a következő szobába, s addig vándoroltak, míg végül visszaértek a saját termükbe. Horváth Dori Márta óvodavezető fényképezőgépét sűrűn kattogtatva dokumentálta a színes programot.
A nagyobbak papírhajót készítettek, a kisebbek a kész járműveket díszítették, majd vitorlásverseny zajlott: a vizes tálcán egymás mellé állított hajókat a gazdáik fújták. A többi feladat megoldásához is szükség volt ügyességre és találékonyságra. Egy esővíztároló vizét pohárral kellett kimerni, majd palackokba tölteni, s közben vigyázni, hogy ki ne csöpögjön a víz.
Az óvodások behunyt szemmel kortyoltak poharakba töltött különböző ízesítésű folyadékot, s próbálták kitalálni, szörpöt, teát, netán citromos vizet ittak-e. Vízből filccel megjelölt pingponglabdákat halásztak ki fakanállal, és az ugyanolyan ábrával megjelölt tartóba tették. A nagycsoportosok pingponglabdáin betűk szerepeltek, így értelmes szavakat olvashattak ki, mint például: víz, hal.
Nagy volt az izgalom a békamentő csapatnál. A békák kimásztak a tópartra, ám a tó mellett autóút futott, így az állatokat gyorsan vissza kellett ugratni a vízbe, nehogy elüsse őket valami.
A gyerekek a színekkel is játszottak. Szívószállal fújtak lapra vizes festéket, s a hullámzó színek átváltoztak a papíron. Kipróbálták azt is, mi történik, ha egy lombik vízbe olaj vagy pezsgőtabletta kerül.
Később egy hulladékkal teli tavat tisztítottak meg, majd különválogatták a kiszedett szemetet. Az ízek után hangokat is próbáltak azonosítani, eltalálni, hogy esőt, mennydörgést vagy egy tó hullámverését hallották-e.
Végül minden csapat kis üvegben varázsgyöngyöket kapott ajándékba. A kicsik színezéket és vizet öntöttek rájuk, s várták, mi történik másnapra. Akkor még nem tudták, de a gyöngyök színes zselévé duzzadtak.
A Zugliget Óvoda Celestin Freinet (1896–1966) francia reformpedagógus pedagógiai irányzatát követi. Ennek lényege a sajátos felfedező tanulás, a „tapogatózva keresés”: a gyerekek mindennapos helyzetekben cselekedve, egymást meghallgatva, a környezetet megfigyelve szinte észrevétlen módon jutnak új tapasztalatokhoz. Ezeket aztán mindig ütköztetni kell a kérdéseikre választ kereső, halk, segítségnyújtó, szorongást oldó légkörben.

Balajthy Anna