A sport és a média kapcsolata
A sporttelevíziók nézettségéről és a közösségi média növekvő szerepéről is szó esett azon a Magyarországon egyedülálló nemzetközi konferencián, ami dr. Váczi János alpolgármester és dr. Berkes Péter egyetemi docens kezdeményezésére valósult meg immár harmadik alkalommal a Hegyvidéken. A pódiumbeszélgetések egyikén olimpiai bajnok és világbajnok sportolók is megosztották tapasztalataikat a szakmai közönséggel.
Az előadók nagy száma miatt a szervezők az idén kétnaposra tervezték a Hegyvidéki Önkormányzat és az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) által támogatott sportmenedzsment-konferenciát. Így lett az első nap a sport és a média kapcsolatait boncolgató magyar nyelvű előadóké, a második nap pedig a sporttudományos kutatásaik eredményét angol nyelven bemutató külföldi szakembereké.
„Három évvel ezelőtt Berkes Péterrel azért indítottuk el a Nemzetközi Sportmenedzsment Konferenciák sorozatát, hogy izgalmas, aktuális, kreatív és innovatív előadásokkal a gyakorlati munkában is hasznosítható ismereteket adjunk át a sportmenedzsmenttel, sportmarketinggel, sportszövetségi feladatokkal, valamint az államigazgatásban sportügyekkel foglalkozó szakembereknek” – ismertette az előzményeket az idei rendezvény megnyitóján Váczi János hegyvidéki alpolgármester.A MOM Kulturális Központban megrendezett magyar nyelvű programot dr. Szabó Tünde, az EMMI sportért felelős államtitkára nyitotta meg előadásával. Mint elmondta, a kormány a sportot nemzetstratégiai ágazatnak tekinti, ezért az élsporttól a szabadidősportig számos beruházást és programot valósít meg. Ezeknek köszönhetően Magyarország jó néhány sportágban házigazdája lehet a legrangosabb sporteseményeknek, ami jelentős gazdasági, társadalmi hasznot is hoz. Csak az idén 58 hazai világverseny megrendezését támogatja a kormány.
Vörös Csilla, a Nielsen Közönségmérés Kft. ügyvezető igazgatója a sporttévék helyzetéről beszélt. Jelenleg 112 magyar nyelvű televíziós csatorna létezik, ezek közül 12 sporttematikájú. A sporttévéket a vizsgálataik alapján főként a negyven év feletti egyedülállók, férfiak, magas társadalmi státuszúak, diplomások, valamint a fővárosban és megyeszékhelyeken élők nézik. A sportágak közül kiemelkedően népszerű a labdarúgás, ezt követi a Formula-1, szintén magas nézettséggel.
Az igazgató szerint a sportmarketing sikerességét mutatja, hogy az összes hirdető 63%-a sportműsorok környezetében (is) hirdet. A nézők túlnyomó többsége élőben, nem pedig késleltetetten szereti nézni a sporteseményeket, és elmondható az is, hogy a tartalmak közvetítésében egyre nagyobb szerep jut az internetnek, a közösségi médiának.
Ez utóbbi növekvő súlyáról többen is megosztották tapasztalataikat a szakmai összejövetelen. A Nemzeti Sport főszerkesztő-helyettese, Sz. Nagy Tamás megjegyezte, hogy a sportújságírásban egyre fontosabbak a digitális irányok, ezért szerkesztőségükben nemcsak az eszközöket és a tartalmat, hanem a munkatársak gondolkodásmódját is folyamatosan fejlesztik. Takács Ákos, a Red Bull Magyarország marketingmenedzsere szintén a korszerű kommunikációs felületek – az eseményekhez létrehozott weboldalak, a közösségimédia-oldalak és a Youtube – fontosságát emelte ki.
Ma már egyetlen jelentős sportoló sem lehet meg saját Facebook-oldal nélkül, ez a rajongókkal való kapcsolattartás legfontosabb fóruma – értett egyet Németh Dorottya fitneszvilágbajnok, Berki Krisztián olimpiai bajnok tornász, Gergely István olimpiai bajnok vízilabdázó, Szilágyi Áron olimpiai bajnok kardvívó és Nagy László, az MVM Veszprém kézilabdázója a részvételükkel zajló pódiumbeszélgetésben. A versenysportolói pályafutástól már visszavonuló, jelenleg fitneszedzőként dolgozó Németh Dorottyának saját bevallása szerint több mint 50 ezer követője van a Facebookon, ami által a szponzori megkeresések száma is ugrásszerűen megnőtt. Hozzátette, csak olyanokkal dolgozik együtt, akik hozzá hasonlóan az egészséges életmódot, a sport szeretetét akarják népszerűsíteni.A konferencia második napján egy elméletorientált, angol nyelvű workshopon vehettek részt az érdeklődők a MOM Sportban. A reklám- és szponzorációs tevékenységeken át a motivációs technikákig a sportmenedzsment számos területéről hoztak speciális témákat az előadók. A prezentációkat az Amerikai Egyesült Államok, Dél-Korea, Hollandia, Nagy-Britannia, Németország, Szingapúr és Törökország egyetemeiről érkező szakemberek tartották, akik saját kutatási eredményeiket osztották meg a hallgatósággal.
„A sportmenedzsment témakörében ilyen átfogó nemzetközi rendezvény még nem volt Magyarországon” – értékelte a kétnapos szakmai találkozót Váczi János. Az alpolgármester köszönetet mondott a szervezésben közreműködő munkatársainak, és külön kiemelte Paul M. Pedersennek, az Indiana University professzorának a segítségét, aki szervezőként és angol nyelvű moderátorként vett részt a konferencia sporttudománnyal foglalkozó programjában.
sz.