Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Az_elet_diadalmaskodik1

Az élet diadalmaskodik – húsvéti kiállítás a G 12-ben

Huszonhat hegyvidéki alkotó „mondja el” húsvéti üzenetét a Galéria 12 Kávézóban nyílt új tárlaton.
„Hagyomány a Hegyvidéken, hogy a Galéria 12 művészei évről évre felmutatják nekünk, mit jelent számukra húsvét. Ez egy hiánypótló kiállítássorozat a budapesti galériák palettáján – mondta a megnyitón Sikota Krisztina, a XII. kerületi önkormányzat oktatási és kulturális bizottságának elnöke, majd a művészekhez szólva így folytatta: – Ti, alkotók, az európai kultúra évezredes gyökerét jelentő hírt a művészet nyelvén, talán a szónál néha befogadhatóbban közvetítitek. Az utolsó szó nem lehet a gonoszságé, az élet diadalmaskodik.”
Feledy Balázs művészeti író, aki jó ismerője a Hegyvidék művészeti életének, mély empátiával elemzett minden most bemutatott műtárgyat. „A kiállítás tágítja a húsvét üzenetének értelmezési lehetőségeit – fogalmazott. – Az univerzális szemléletet ugyanúgy felfedezhetjük itt, mint a munkák nagy részére jellemző vallási megközelítést, annak egyetemes vagy magyar karakterű felfogását. Húsvétnak a tragikus üzenetén túl van egy felemelő mivolta, tele emberi és filozófiai igazságokkal, a végső emberi létezés problémáival.”Az_elet_diadalmaskodik2A tematikai sokszínűséget példázza Kádár Katalin Barkája, Vida Zsuzsa Életfája, a Krisztust gyakran szimbolizáló kehely, itt Üvegtál vagy Maczkó Erzsébet Hévízgyörki Pietája. A tárlat legvidámabb darabja Tóth József Róza és a húsvéti bárány című képe, egy kislány kezében báránykát és szivárványt ábrázoló gyermekrajz.
Groteszkbe hajlik Ganczaugh Miklós munkája, a Húsvét éjszakája, amin a sötét háttér előtt Krisztus szinte kérdőn tárja szét kezét. Modern megfogalmazás Székács Zoltán Hajnalja, a legmegrázóbb azonban talán Schrammel Imre Korpusza. A grafika modellje – a művész elmondása szerint – a 800-as évekből származó, kar nélküli, fából készült relikvia, a képen mögötte szöveg látható. A keramikust-grafikust a mű megfogalmazásakor a múlandóság, a test és az írás kapcsolata foglalkoztatta.
Végül álljon itt a művészek névsora és alkotásaik címe: Angyal Júlia: Felfelé, Árva Ilona: Ima, Berzy Katalin: Korpusz, Borza Teréz: Már közeleg a hajnal, Az élet kenyerét adom nektek, Donát Lajos: Fény és árnyék, Ganczaugh Miklós: Húsvét éjszakája, Hayde Tibor: Húsvét üzenete Tihanyból, Holló Katalin: XIV Stáció, Kapolyi Márta: Jeruzsálem, Kádár Katalin: Barka, Károlyi András: Hazánk golgotája, Maczkó Erzsébet: Hévízgyörki Pieta, Magyar Gábor: DCCLXX, Németh Andrea: Utolsó óra, Orient Enikő: Mindennapi kenyér, Pató Károly: Holt tenger, Pokorni Péter: Test, Rainer Péter: Kapakereszt, Schrammel Imre: Korpusz, Szamos Iván: Húsvét, Székács Zoltán: Hajnal, Toldi Miklós: Úton a sírhoz, Tóth József: Róza és a húsvéti bárány, Véghseő Klára: Ima, Vida Zsuzsa: Életfa, Elmúlás (Üvegtál), Vizy László: Kálvária.

Balajthy Anna

 

A kiállítás április 29-ig megtekinthető a Galéria 12 Kávézóban (XII., Hajnóczy József utca 21.).