Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Viranyosi_matematika_sikerek

Virányosi matematikasikerek

Csapatban és a hatodik évfolyamosok között induló Molnár Kristófnak köszönhetően egyéniben is a Virányos Általános Iskola szerezte meg az első helyet az Amfiteátrum Kupán, ami először fordult elő a vetélkedő történetében. Sőt, a szintén hatodikos Bunford Luca harmadik lett, a hegyvidéki iskola tehát „tarolt” az egyik legrangosabb országos matematikaversenyen.
Bár a Virányos hagyományosan jól szerepel a megméretésen, az utóbbi tíz évben mindig dobogós helyen végzett, ilyen kettős győzelmet még soha nem aratott. Legutóbb két évvel ezelőtt hozta el a Hegyvidékre a kupát, tavaly viszont meg kellett elégednie a második hellyel, egyéniben pedig egészen mostanáig nem volt virányosi győztes.
Az iskola komoly hangsúlyt helyez a matematikaoktatásra, aminek hatékonyságát nem csupán a versenyek, hanem a kompetenciamérések is igazolják – mondta el lapunknak Szerdahelyiné Jászberényi Ágnes. A diákok évek óta ott állnak az országos lista élmezőnyében, a 2015 májusában megírt, matematikát is magában foglaló mérésen a Virányos bizonyult az ország legjobb iskolájának.
Az Amfiteátrum Kupára a hatodikosokat felkészítő Vajdáné Szili Mária arról beszélt, hogy felsőben csoportbontásban tanítják a matematikát, és kiemelten foglalkoznak a tehetséggondozással. Nem tesznek felesleges terheket a gyerekekre, a versenyeken sem helyezésekben gondolkodnak. Sokkal fontosabb az odáig vezető út, a közös munka, ami nagyszerűen szolgálja az egyéni fejlődésüket. Mint a pedagógus kiemelte, az egy hónapig tartó felkészülés során rengeteget gyakoroltak, nemcsak az eredményeket, hanem azt is megbeszélték, hogy minek kell mindenképpen szerepelnie a megoldásokban.
„Az októberi Bolyai versenyen nem tudtunk továbbjutni a területi fordulóból, ezért bennünk, hatodikosokban, a dac is dolgozott, hogy most megmutatjuk, mennyit érünk valójában. Szerettünk volna a tavalyi második hely után feljebb lépni, ami pluszerőt adott” – szólt az előzményekről és bizonyítási vágyukról Görgényi András, aki máris előre tekint: mivel hetedikesek nem nevezhetnek az Amfiteátrum Kupára, „helyette” szeretne ott lenni a Varga Tamás versenyen. Mint hozzátette, úgy tapasztalja, a matematikatudásnak az élet számos területén hasznát veheti, a többi között a zenében is nagy segítséget jelent.
Hasonlóképpen vélekedik erről Nagy Kristóf, neki az informatikában segít a matek. Ő tavaly kiemelkedő eredményt ért az Oktatási Hivatal iskolai tehetségfelmérésén, a mostani versenyen pedig tanára javaslatára vett részt.
„Eleinte kicsit aggódtam, de sokkal kellemesebbnek bizonyult, mint amire számítottam. A feladatok nehezek voltak, ami nem baj, hiszen éppen azért neveztünk a versenyre, hogy kipróbáljuk magunkat” – jelentette ki az ötödikes diák.
A geometriai kérdéseket tartotta a legnehezebbnek az egyéniben négyszáz induló között az előkelő hatodik helyen záró Müller Marci, aki ugyan még csak ötödikbe jár, de már számos versenyen képviselte a Virányos iskolát. „Ez volt az első aranyérmem – utalt a csapat eredményére –, amihez az is kellett, hogy rengeteget gyakoroljuk a korábbi versenyfeladatokat. Igyekeztünk mindenre felkészülni, úgy látszik, sikerült is.”
Az Amfiteátrum Kupa első virányosi egyéni bajnoka, a hatodikba járó Molnár Kristóf szerint a matematikában a helyes gondolkodás és a gyakorlás a legfontosabb. „Volt olyan pillanat, amikor azt hittem, nem tudok megoldani egy adott feladatot, de rájöttem, semmi értelme nincs ezen aggódni, mert értékes perceket veszítek el. Inkább megpróbáltam gondolkodni és a megoldásokra koncentrálni” – emlékezett vissza a győztes, aki legközelebb a Zrínyi Ilona matematikaversenyen szeretne jó helyezést elérni.
Bunford Luca elégedett lett volna azzal is, ha bekerül az első húszba, ezért is örül annyira a bronzéremnek. „Amikor megtudtam, hogy ilyen jó lett az eredményem, nagyon boldog voltam, tényleg nem számítottam rá” – mesélte Luca, hozzátéve, hogy egyedül az utolsó feladat fogott ki egy kicsit rajta, egyébként kifejezetten élvezte a vetélkedést. Mint elmondta, nemcsak az éles helyzeteket, a számonkérést, hanem a felkészülést is kifejezetten szereti, ezért a jövőben is szívesen indulna versenyeken.
Kovácsi Petra, az ötödikes versenyzők matematikatanára azt emelte ki, hogy a gyerekeket egyáltalán nem kellett noszogatni. Ahogyan fogalmazott, az Amfiteátrum Kupa nagyszerű visszajelzés a pedagógusok számára, egyúttal motiválja a többi diákot, mert látják, hogy van értelme a tanulásnak.

mm.