Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

A_jovo_kihivasai_kotik_ossze_Europa_diakjait

A jövő kihívásai kötik össze Európa diákjait

Greifswald egy bájos kis egyetemváros a németországi Mecklenburg-Elő-Pomeránia tartományban, a Balti-tenger partján. Oda érkezett Magyarország képviseletében a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium 11. és 12. évfolyamos diákjainak egy csoportja, hogy lengyel, litván, szlovák, dél-tiroli és német fiatalokkal együtt, a Deutsche Nationalstiftung (Német Nemzeti Alapítvány) és a Robert Bosch Stiftung (Robert Bosch Alapítvány) által támogatott SchulBrücke Europa program keretében közösen gondolkodjanak kontinensünk kérdéseiről.
„Magyarországról kizárólag a Tamási iskola vesz részt a programban, immár negyedik éve” – mondta el lapunknak Varga Gergely történelemtanár, aki felkészítőként kísérte el nyolc német nemzetiségi tagozatos tanulóját a találkozóra. A különböző nemzetiségű diákokból összeállított csapatok másfél-másfél napot kaptak a történelmi témájú feladatokra, továbbá a jövő kérdéseire választ kínáló utópiák kidolgozására.
„Gazdaság, politika, oktatás, fenntarthatóság” – sorolták a tamásis diákok azokat a területeket, amelyek kapcsán közösen álmodták meg Európa jövőképét. Több témakörben is egészen újszerű tervekkel álltak elő a fiatalok, a politikai rendszer működését például a négyévenkénti választás mellett a szavazópolgárok rendszeres visszajelzéseire alapoznák, amelyekhez a digitális világ legújabb vívmányait, köztük az úgynevezett blokklánc-technológiát vennék igénybe. Ezen túlmenően bővítenék a politikusok elszámoltathatóságának lehetőségeit, valamint tudatos politikai neveléssel erősítenék a demokratikus döntéshozatali folyamatokban való részvételi hajlandóságot.
A német nyelven zajló nemzetközi találkozóra egy pályázat keretében, életrajzzal és motivációs levéllel jelentkezhettek az európai diákok. Az egyik szervező a Tamásiban tavaly érettségiző Kondor Klaudia volt, aki először résztvevőként, majd kísérőként követte nyomon a projektet, aztán pedig a SchulBrücke programot irányító EJBW (Europäische Jugendbildungs- und Jugendbegegnungsstätte Weimar – Európai Ifjúsági Továbbképző- és Találkozóhely, Weimar) gyakornokaként és szemináriumvezetőjeként kapcsolódott be a szervezőmunkába.
„Úgy érzem, nagyon jól sikerült az idei program, kiváló volt a csoportokon belüli együttműködés – foglalta össze tapasztalatait Kondor Klaudia. – A projekt szervezői elégedettek voltak a Tamásiból érkező tanulók biztos német nyelvtudásával, és külön kiemelték azt is, mennyire lelkesen, elmélyült érdeklődéssel vettek részt a magyarok a közös feladatokban.”
A diákok motiváltságát jelzi, hogy túlnyomó többségük a későbbiekben is szeretne közreműködni a SchulBrücke „öregdiákoknak” szóló projektjeiben és hasonló jellegű európai programokban. Válaszaikból kiderült, hogy a továbbtanulás során is hasznosítanák németnyelv-tudásukat: vannak, akik az európai uniós Erasmus program keretében tanulnának egy ideig Németországban vagy Ausztriában, míg mások itthon jelentkeznének két tannyelvű egyetemi képzésekre.

z.