Párbeszéd a függőségről
Az elitiskolába járó, jó családban nevelkedő gyerekek éppúgy ki vannak téve a szerhasználat veszélyének, mint a halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok – hangzott el azon az interaktív előadáson, amit Párbeszéd a függőségről címmel dr. Hada Zsuzsanna pszichiáter, coach, gyakorló édesanya tartott a Kós Károly általános iskolába járó diákok szüleinek.
„A fiatalkori függőség megelőzéséért sokat lehet tenni a szülő és gyermek, a pedagógus és diák, a pedagógus és szülő közötti párbeszéddel” – adott rögtön magyarázatot előadásának címére dr. Hada Zsuzsanna. Mint mondta, a szerkipróbálók életkora egyre lejjebb tolódik nemcsak a drog, hanem a cigaretta és az alkohol esetében is, továbbá a telefon-, a net-, a számítógép-függőség is egyre inkább veszélyt jelent az egészséges lelki fejlődésre. A függőségek megelőzésében ugyanakkor paradigmaváltás történt, előtérbe került a lelki egészség megőrzése és fejlesztése.
Milyen jelek utalhatnak a szerhasználatra? A szakember szerint intő jel lehet, ha felborul a gyerek napi ritmusa, alvási problémákkal küzd, viselkedésbeli változások tapasztalhatók nála – például gyakran lesz ingerült, agresszív. A családon belüli és a baráti kapcsolatok átalakulása, a tanulmányi eredmények romlása szintén a függőség kialakulására utalhat. „Fontos, hogy szülőként időben észrevegyük a változásokat, készüljünk fel a kritikusnak mondott kamaszkorra” – tette hozzá az előadó. Hada Zsuzsanna a szülőknek azt a tévképzetét is igyekezett szertefoszlatni, miszerint elegendő tizenéves korban elkezdeni a prevenciót, ezzel ugyanis már kisgyermekkortól érdemes foglalkozni.
„A függőségek kialakulásával szemben az egészséges személyiség, valamint a harmonikus szülő-gyermek kapcsolat, a szeretetteljes szülői elfogadó magatartás és kommunikáció jelenti a legerősebb védelmet” – jelentette ki a pszichiáter. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a szülő-gyermek kapcsolat minősége alapvetően befolyásolja, sor kerül-e az első szerkipróbálásra, és a rendszeres szerhasználattal elindul-e a fiatal a függőségekhez vezető úton. Védő tényező lehet a gyermek és az iskola, a szülők és a pedagógusok közötti élő kommunikációs kapcsolat.
Ez utóbbi szempontra egy diák édesanyja is felhívta a figyelmet, aki megemlítette: a szülőknek nem azért kellene bemenniük a fogadóórákra, hogy számon kérjék a tanárt, hanem hogy segítséget kérjenek tőle. A jó hangulatú beszélgetések során olyan pozitív dolgokat is hallhatnak a pedagógustól, amiket esetleg nem is tudtak saját gyermekükről.A függőségekről szóló előadást az iskola szülői közösségének vezetője, Kóti Réka szervezte. Lapunknak elmondta, hogy a fórum ötletének alapjául egy korábbi kezdeményezés szolgált. Két évvel ezelőtt az akkor másodikos lánya osztályában a kiváló tanító, Gyulai Dávid Mátyás közreműködésével az erőszakmentes kommunikáció technikáira tanították a gyerekeket, ennek sikerén felbuzdulva pedig harmadikban egy életkészség-fejlesztő program megvalósítására pályáztak.
Ez utóbbi anyagi támogatás híján nem valósult meg, viszont a pályázat előkészítése során felvették a kapcsolatot Hada Zsuzsannával, aki vállalta a mostani interaktív előadás megtartását. A fórum iránti érdeklődést fokozta, hogy a Hegyvidéki Önkormányzat által néhány héttel korábban meghirdetett – az internetes közösségi oldalak használatának veszélyeit és a védekezés lehetőségeit bemutató – Szülői Akadémiára sokan elmentek, és ők „vevők voltak” egy újabb beszélgetésre.
Osváth Emese tagintézmény-vezető a függőségek megelőzése érdekében fontosnak tartja a rendszeres, diákok és szülők számára egyaránt segítséget nyújtó programokat, amiknek a megvalósításában a szülői közösség támogatja őt. Az eddigi kezdeményezések visszajelzése egyértelműen pozitív volt.
Az iskola vezetése és a szülők már a következő program megvalósításán dolgoznak. Január végére meghívták dr. Zacher Gábor toxikológust, hogy 7–8. osztályosoknak tartson előadást a függőséget okozó szerek használatának veszélyeiről.
d.