Óvodások kémlelik a madarakat
Nagyszerű élmény észrevétlenül megfigyelni a természetet, hiszen így részesei lehetünk igazán értékes, máskülönben rejtve maradó pillanatoknak. Pontosan erre szolgál a Hegyvidéki Mesevár Óvoda felső játszóudvarán nemrégiben felállított madárles, ahonnan a gyerekek zavartalanul szemlélhetik az élővilágot, különösen a (szintén új) etetőbe érkező madarakat.
„Az önkormányzat anyagilag is támogatja a hegyvidéki óvodások étkeztetését. A megrendelt, ám bármilyen okból lemondott étkezések után számolt összeget használhattuk fel ennek a beruházásnak a finanszírozására, míg a fennmaradó részt a saját költségvetésünkből gazdálkodtuk ki” – mesélte Bátyai Éva óvodavezető. Mint elmondta, két évvel ezelőtt nyerték el a „Zöld Óvoda” címet, amivel vállalták, hogy még színesebben, új módszereket is bevezetve folytatják a náluk amúgy is hangsúlyos környezettudatos nevelést.
Mivel a Mesevár „Madárbarát Óvoda” is, ennek köszönhetően a Madártani és Természetvédelmi Egyesület rendszeresen tart madároviórákat az óvodásoknak, akik a tanultakat a városmajori parkban és a Kertészeti Egyetem arborétumába szervezett látogatások alkalmával kamatoztathatják a gyakorlatban is. Innen jött az ötlet, hogy a madarak megfigyelését érdemes lenne „bevinni” az óvodába, aminek a legjobb módja egy saját madárles felállítása. Az óvodavezető elképzelését a nevelőtestület és a szülői munkaközösség elnöke is támogatta, így készülhetett el az építmény, amelyet nagy örömmel és lelkesedéssel használnak a gyerekek – ahogyan az ki is derült élménybeszámolóikból.
Flórián szerint azért jó, hogy van madárlesük, mert így „nem látnak bennünket a madarak, és közel tudnak jönni”. Katának nagyon tetszik a kis ház, mert „van erkélye, és kétlépcsős, és sötét az ablaka, és nem látszunk ki belőle”. Liza leginkább azt szereti nézni, amikor a madarak „csipegetik az etetőből az eleséget”, míg Levente úgy fogalmazott: ilyenkor együtt kémlelik a világot.
A madárlesben egyszerre négy-öt óvodás fér el kényelmesen. A látottakat közösen megbeszélik az óvodapedagógusokkal, majd az élővilággal kapcsolatos játékokat játszanak és verseket tanulnak. A tapasztalatok szerint ezek a foglalkozások nemcsak a környezeti nevelést, az ismeretek átadását szolgálják, hanem fejlesztik a szociális kompetenciákat, fegyelemre szoktatják a kicsiket, méghozzá a nekik tetsző, játékos formában.
M.