Az önkormányzat a lakosság érdekeit érvényesítette
A vasúti sínek felújítása általában rendkívül erős hanghatásokkal jár, a Déli pályaudvaron október 4–17-ig tartó teljes vágányzár alatt mégis sikerült elfogadható szinten tartani a zajterhelést. Ez jelentős részben a Hegyvidéki Önkormányzatnak köszönhető, amely ugyanis a környéken élők érdekeit szem előtt tartva elérte az eredeti ütemterv megváltoztatását, valamint ellenőrizte a zajhatárérték betartását.
Pedig az egyeztetés nem indult zökkenőmentesen, a MÁV és a kivitelező meglehetősen merev álláspontot képviselt, többször jelezték, hogy nem tudnak eltérni az eredeti ütemtervtől és az ezzel járó éjszakai munkálatoktól. Álláspontjuk az volt, hogy közérdekű beruházásra nem vonatkoznak a szigorú zajkibocsátási előírások, ezért joguk van a 24 órás munkavégzéshez. Mindez a gyakorlatban azt jelentette volna, hogy éjszaka sem állítják le a nagy zajjal járó munkákat, amikből bőven akadt. Elég csak a sínek flexelésére, köszörülésére vagy a támfalépítésre gondolni, ami még nappal is jelentős zajt okoz.
Az önkormányzat nem fogadta el a magyarázatot, a Fonti Krisztina vezetésével megalakított munkacsoport folyamatosan tárgyalt a MÁV és a kivitelező képviselőivel. Mindvégig arra törekedtek, hogy a legmesszebbmenőkig érvényesítsék a lakosság érdekeit. Információs fórumot is szerveztek, ezen a MÁV és a kivitelezők illetékesei válaszoltak a lakók kérdéseire.
Végül többfordulós egyeztetést követően sikerült elérni, hogy az eredetileg tervezett 14 helyett csak 4 éjszakai munkavégzés legyen. A megegyezés tartalmazta, hogy éjszaka köszörűgépet, fizikai vágókat egyáltalán nem használhattak a munkások, ezek helyett lángvágóval dolgoztak, azaz ebben az időszakban a zajos technológiák alkalmazásától tartózkodott a kivitelező.
Az önkormányzat képviselői a napi koordinációs megbeszéléseken is részt vettek. Ha bármely okból felmerült egy hangos munkafolyamat éjszakai elvégzése, nyomatékosan figyelmeztették a kivitelezőt a zajhatárok betartására. Az önkormányzat ragaszkodott ahhoz is, hogy folyamatosan ellenőrizze a zajszintet, és azonnal beavatkozzon, ha az túllépi a jogszabályi értékeket. Éppen ezért nemcsak a MÁV, hanem az önkormányzat saját szakemberei is végeztek méréseket. Határérték-túllépésre idáig nem került sor, ha mégis megtörténne, az környezetvédelmi hatósági eljárást vonna maga után. Szerencsére jól haladnak a munkálatok, az egynapos bombariadó sem késlelteti az átadást, a munkálatok ennek megfelelően határidőre befejeződnek. (Azaz mire ezeket a sorokat olvassák, befejeződtek október 17-re.)
A tapasztaltak alapján a Hegyvidéki Önkormányzat hathatós fellépése meghozta az eredményt, a MÁV és a kivitelező betartotta a szigorú feltételeket tartalmazó megállapodást, így a felújítás a lehető legkevesebb kellemetlenséget okozta a környéken élőknek – akik a vágányzár után lényegesen jobb helyzetbe kerülnek, hiszen a megújult síneken csendesebben közlekednek majd a szerelvények.
m.