Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

A_Tamasi_Aron_iskola_startuposai1

A Tamási Áron iskola startuposai

Több hónapnyi munkával egy olyan mesterséges intelligencia alapú honlap tervét dolgozták ki a Tamási Áron iskola diákjai, ami gyorsabbá, pontosabbá és megbízhatóbbá tenné az online betegdiagnosztikát. A fiatalok a General Electric által meghirdetett Health VentureLab nemzetközi egészségügyi startupfejlesztő versenyre rukkoltak elő ötletükkel, és be is jutottak vele a döntőbe.

Megbetegedés esetén leggyakrabban az interneten próbálunk információhoz jutni, hogy rájöjjünk, mi okozhatja a tüneteinket. Ma már számos szimptómaellenőrző programmal találkozhatunk az egészségügyi témákkal foglalkozó honlapokon, ezek pontossága és hitelessége azonban kifogásolható, sokszor túlzó visszajelzéseket adnak a valós állapotunkhoz képest.
„A mi rendszerünk abban különbözne a meglévőktől, hogy orvosi leleteken alapuló adatbázisból mesterséges intelligenciára építve tudna a tünetekből betegségekre következtetni. Mindez gyorsabbá, precízebbé, megbízhatóbbá és személyre szabottabbá tenné az online betegdiagnosztikát” – mutatta be a Tamási Áron iskola csapatának ötletét az egyik résztvevő, a 12.-es Hutter Ottó, aki évfolyamtársaival, Gaál Annával, Herczmann Dórával és Tímár Jankával, a 11.-es Suha Viktorral, valamint testvérével, a 9. a osztályba járó Hutter Róberttel közösen dolgozta ki az InstaDoc-program részleteit egy nemzetközi egészségügyi startupfejlesztő versenyre. Felkészítő tanáruk Szebeniné Orsányi Beatrix volt.A_Tamasi_Aron_iskola_startuposai2Koncepciójuk célja nem az orvosok lecserélése egy számítógépes programra, hanem a tehermentesítésük és ily módon a hatékonyságuk növelése, a diagnózisalkotás ugyanis igen összetett folyamat – nyomatékosították a fiatalok. Problémát jelent, hogy a betegek egy-egy rövid vizit alkalmával nem osztanak meg minden fontos információt a kezelőorvosukkal, vagy az információ egy része elvész az ellátóhelyek között. Az orvosok döntéseit – mint mindenki másét – előítéletek is befolyásolják, és az egészségügyre jellemző túlterheltség ugyancsak növeli az emberi tévedés kockázatát.
Az előbbi hibalehetőségeket eredményesen kiszűrheti az InstaDoc, amelyhez a betegek otthonról is hozzáférhetnének, lehetőséget biztosítva arra, hogy részletesen kifejtsék panaszaikat. A rendszert bármelyik egészségügyi intézmény használhatná, az orvosok döntéseihez pedig az előítéletek nélküli mesterséges intelligencia nyújtana támogatást.
Az ötlet nagy sikert aratott a versenyen, olyannyira, hogy döntőbe jutott, így az A38 Hajón megrendezett záróeseményen a középiskolások mezőnyében egyedüliként a Tamási csapata tarthatott prezentációt. Az elképzelésre több rangos intézmény, köztük a Semmelweis Egyetem is felfigyelt, s felajánlotta, hogy orvosi szaktudással segíti a terv megvalósítását.
„Megtisztelő az egyetem ajánlata, de sajnos úgy tűnik, most nem tudunk élni vele, mert többségünk az érettségire készül” – mondta Gaál Anna, aki szeptembertől már Angliában, menedzsment szakon folytatná tanulmányait. Hozzá hasonlóan Hutter Ottó is külföldre készül, Németországban tanulna repülőgépmérnöknek.
Érdekes módon a betegdiagnosztikai startuptervet kidolgozó diákok közül senki sem készül egészségügyi pályára, témaválasztásukat alapvetően az határozta meg, hogy az iskolájukban meghirdetett Health VentureLab verseny az egészségiparra koncentrál. Az viszont közös bennük, hogy komolyan érdekli őket, miképpen lehet egy kreatív ötletet megvalósítható tervvé formálni és szélesebb közönség előtt bemutatni.
Hutter Róbert a többiekkel együtt úgy érzi, sokat tanult a stratégiaalkotás terén. Ő ezeket a tapasztalatait már az Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen igyekszik kamatoztatni: Horváth Bencével, a Tamási iskola volt diákjával közösen egy életmentő drónhálózat komplex tervét dolgozta ki, amivel bejutott az áprilisi döntőbe.

z.