Rendezett körülményeket szeretnének a kerékpárosok
Nem csupán a kirándulók és a túrázók kedvelt célpontja a Normafa, sokan biciklivel keresik fel a főváros legnagyobb kiterjedésű hegyvidéki pihenőterületét. Ennek ellenére jelenleg a szabadidős és a sportkerékpározás feltételei sem biztosítottak maradéktalanul, ami számos esetben konfliktushoz vezet a gyalogosok és a két keréken közlekedők között. A lehetséges megoldásokról Halász Áront, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagját és sajtósát kérdeztük.
Kerékpáros szemmel hogyan látják a jelenlegi Normafát?
– Először is el kell fogadnunk a kerékpáros társadalom sokszínűségét. Számtalan kikapcsolódási lehetőséget nyújt a Budai-hegység kerékpárral: ezek közt ugyanúgy ott vannak a kisgyerekek bicajozásai és a családok hétvégi programjai, ahogyan a túra-, az országúti kerékpározás, a terepbringázás, ezen belül a downhill is. A különböző funkcióknak, szakágaknak nincs kialakult rendszere, a kerékpározási módok fejlődését, módosulását – ahogy a Normafa használati igényeit általában – nem követte a szolgáltatás arányos és tervszerű változása, így mindenki „egymás hegyén-hátán” próbálja jól érezni magát. Ez nyilván konfliktusokhoz vezethet. Jó irány viszont, hogy a fogaskerekűn bővülni látszik a kerékpárszállítás lehetősége.
Mi a véleményük a Normafa rehabilitációjáról?
– A Magyar Kerékpárosklub azt szeretné, ha a biciklis közlekedés és kikapcsolódás feltételei az országban mindenhol, így itt is javulnának. Egyetértve László Jánossal, a klub elnökével, biztos vagyok abban, hogy jelenlegi állapotában a Normafa egyszerűen nem bír el több embert. Éppen ezért olyan megoldásra lenne szükség, ami úgy biztosítja a látogathatóságot, hogy az nem jár együtt a környezet károsodásával és az aránytalan, fenntarthatatlan terhelésnövekedéssel. Tehát az a fontos, hogy a Normafára érkezők békében elférjenek egymás mellett, ne zavarják a növény- és állatvilágot. Olyan keretek kidolgozására lenne szükség, ami nem a szabadidő értelmes eltöltésének kárára megy, ugyanakkor a fenti szempontok is érvényesülnek.
Hogyan lehetne igazán kerékpárbaráttá tenni a Normafát?
– Egyes funkciók fejlesztésére szükség lehet, de továbbra is azt mondom, hogy inkább a prioritásokon kell változtatni, mint újabb tömegek idevonzására koncentrálni. Ilyen fejlesztés lehet a terület megközelíthetőségének javítása, a környezetbarát közlekedési módok előtérbe helyezése. Az aszfaltozott erdei utak karbantartása és tényleges autómentesítése, valamint egy-két kisebb pihenő kialakítása sokat segítene az országúti és túrakerékpárosoknak. A terepkerékpározást a szakági szövetségek és szakértőik bevonásával lehetne segíteni, hogy csökkenjenek a gyalogosok és bringások közötti konfliktusok.
Milyen Normafát szeretne a Magyar Kerékpárosklub?
– Erre a kérdésre egyszerű a válasz: olyat, ahol az itt élők és ide feljárók partnerként lehetnek együtt, hogy közösen élvezzék a természet adottságait.
M. M.