Tetőtérből épületfelújítás
Ha egy társasház nem tudja előteremteni a régóta halogatott felújítási munkáinak tetemes költségét, felmerülhet lehetőségként a közös tulajdonban lévő területek értékesítése. Az elöregedett épületállomány megújításához – közvetett módon – nagyban hozzájárulhat az a törvénymódosítás, ami jelentős mértékben könnyítette a meglévő tetőterek beépítésének feltételeit.
Az Országgyűlés módosította az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvényt, ami alapján nem kell alkalmazni a tetőtér beépítését tiltó helyi és fővárosi előírásokat. Ugyanez a lift kialakítását is segíti azáltal, hogy annak területét a telek maximális beépíthetősége, valamint a zöld felület megengedett legkisebb mértéke kapcsán nem kell figyelembe venni.
„A kerületi szabályozásban már korábban megjelent a liftépítésre vonatkozó könnyítés, míg a tetőterekkel kapcsolatos előírások folyamatosan közelítettek a most kialakult feltételekhez” – mondta el lapunknak Szabó-Kalmár Éva, a hegyvidéki polgármesteri hivatal városrendezési és főépítészi irodájának vezetője. Amíg a 2005-ös helyi rendelet csak kivételes esetekben tette lehetővé a tetőterek beépítését, addig a 2008-as és a 2010-es rendeletmódosításokkal a zárt sorú övezetekben – ha korlátokkal is, de – engedélyezték a beépítéseket.
„A tetőtér-beépítések kapcsán az egyik legnagyobb szabályozási dilemmát a parkolási nehézségek jelentették, hiszen a sűrűn beépített területeken nem nagyon van mód új parkolóhelyek kialakítására. A város adottságai nem változtak az elmúlt években, a gépjármű-használati szokások terén ugyanakkor új trendek látszanak kibontakozni” – folytatta az irodavezető.
Kitért rá, hogy a fiatalok – akik körében az átlagosnál nagyobb az érdeklődés a tetőtéri lakások iránt – mindinkább felismerik, nem feltétlenül szükséges saját gépjármű a közlekedéshez, és egyre többen a közösségi közlekedést, az autómegosztó szolgáltatásokat, a hagyományos vagy elektromos kerékpárokat, rollereket részesítik előnyben. Az emberközpontú városi környezet kialakításához is az kell, hogy ne a gépkocsik, hanem a gyalogosok igényei kerüljenek előtérbe. Jan Gehl, a világhírű dán várostervező, az Élhető városok című sikerkönyv szerzője is erről beszélt nemrégiben a Hegyvidéki Urbanisztikai Konferencián.
Szabó-Kalmár Éva szerint a meglévő tetőterek beépítési szabályainak enyhítése és ezáltal a hasznosítási lehetőségek bővítése a régóta halogatott társasházi felújítások forrását is könnyebben előteremtheti, ez pedig városképi megújulást eredményezhet. A tetőterek beépítési feltételeinek egyszerűsítése természetesen újabb építészeti kérdéseket is felvet, ezért az új országos szabályokhoz igazodva az önkormányzat módosítani akarja a helyi településképi rendeletet.
Ezt megelőzően, április közepén lakossági egyeztetés lesz, ezen bárki elmondhatja a véleményét. Ha egy társasház úgy dönt, hasznosítani szeretné a közös tulajdonban lévő tetőterét, a lakóközösség képviselői számára szívesen adnak szakmai tanácsokat a városrendezési és főépítészi iroda munkatársai.
sz.