Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Körforgásos gazdaság és zöld marketing

„Termeld – használd – dobd el” – jórészt így épül fel a jelen gazdasága, holott a fenntarthatóságot a „termeld – használd – használd újra” lépések jelentenék. Ennek a körforgásos gazdaságnak a megvalósítását segíti elő a zöld marketing, amelyből a Hegyvidéki Kulturális Szalonban tartott kerekasztal-beszélgetésen kaphattak ízelítőt az érdeklődők. A programot a MOVECO projekt részeként az Európa Konzorcium és a Green and Care – Lifestyle szervezte.

Az Interreg Danube Transnational Programme támogatásával megvalósuló MOVECO projektről Lábodi István, az Európa Konzorcium vezetője elmondta, hogy az ökoinnováció és a körforgásos gazdaságba való átmenet támogatásával járul hozzá a fenntarthatósághoz, valamint a Duna Régión belüli különbségek csökkentéséhez. A szlovén kereskedelmi és iparkamara indította el, jobbára kis- és középvállalkozások, kutatóintézetek csatlakoztak hozzá.Korforgasos_gazdasag

Horváth Péter projektmenedzser arról beszélt, hogy a közös munka 2017 januárjában indult el, és augusztus végéig tart. Ausztria, Bulgária, Horvátország, Magyarország, Moldova, Németország, Románia, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia vesz részt benne, ami azt jelenti, hogy négy társult országgal is sikerült megállapodni.

A projektországokat három innovációs területre osztották, négy munkacsoport jött létre. A többi között az elektronikai hulladék, az elemek és akkumulátorok hasznosítása, a csomagolási hulladék kezelése tekintetében születtek stratégiai dokumentumok. Ezek az innovációs képzési anyagokkal együtt felkerültek a https://danube-goes-circular.eu oldalra, ahol az üzleti partnerek keresésére is lehetőség nyílik.

Szebenyi Péter környezetvédelmi influenszer szerint az a legfontosabb, hogy legyen piaci igény a körforgásos gazdaságot támogató zöld termékek vásárlására. Ha a vevői oldalon létrejön a kritikus tömeg, akkor a mostani versenyhátrány előnnyé válik a zöld gondolat mentén működő cégek számára. A www.hulladekvadasz.hu alapítója szerint ebben különösen fontos szerepet kaphat a közösségi média, ott ugyanis egyszerre lehetséges a fogyasztók gyors elérése és a szemléletformálás. Saját alapítványa szervezi a „Csomagolásmentes május” elnevezésű programot, amely arra is felhívja a figyelmet, hogy a lebomlónak mondott műanyag zacskók egy része valójában évekig használható marad.Korforgasos_gazdasag2

A kezdeményezéssel kapcsolatban egy érdekességről is szólt Szebenyi Péter: az egyik partnerüktől ingyen vászontáskákat kaptak, azonban a termékről kiderült, hogy valójában műanyagból készült. Ha ezt nem veszik észre időben, az olyan „öngól” lett volna, ami tönkreteheti a hitelességen alapuló zöld marketinget. A műanyagok óriási problémát jelentenek, elég csak arra gondolni, hogy teljes fajok (főleg a tengerekben) tűnhetnek el a szervezetükbe kerülő mikrorészecskék miatt. Ezt felismerve az EU 2021-től betiltja az egyszer használatos műanyag termékeket.

A cégek szintjén a „zöldítés” része a zöld önkép építése, a zöld kommunikáció, a környezetvédelmet hangsúlyozó vállalati felelősségvállalás. Minél kisebb ökolábnyom a cél, amely csak akkor teljesülhet, ha azt az összes dolgozó magáévá teszi.

Miért éri meg a zöld marketing a cégeknek? – tette fel a kérdést a szakember, aki szerint ma már egyre inkább hívószó a környezetvédelem. Benne van a köztudatban, hogy a jó termék környezetbarát, ezért a vásárlók könnyebben azonosulnak vele. Nem véletlenül készül több dohányipari cég arra, hogy áttér a komposztálható elektromos cigarettákra. Felismerték, hogy amellett, hogy a dohányzóknak káros a cigaretta, az eldobott csikkek óriási környezetterhelést jelentenek.

-os