Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Alsósok felkészítésével folytatódik az ONvédelem

A gyerekek egyre fiatalabb korban kezdenek el internezni, közösségi oldalakat használni, így az online világ veszélyeinek már nemcsak a tizenévesek, hanem a kisebbek is ki vannak téve. A Hegyvidéki ONvédelem Program keretében évről évre újabb középiskolások készülnek fel, hogy hasznos ismereteket adjanak át a témában fiatalabb diáktársaiknak, ez év őszétől azonban a szülők kérésére már nem a felsősök, hanem a 3–4. osztályba járó alsó tagozatosok körében folytatódnak a foglalkozások.

Az idén is sokan, mintegy százan jelentkeztek a Hegyvidéki ONvédelem Program kortárs mentorképzésére, amit a Hegyvidéki Önkormányzat megbízásából a MediaSmart Hungary Oktatási Közhasznú Nonprofit Kft. szervez a XII. kerületi középiskolásoknak. Almási Gizella projektvezető lapunknak elmondta, hogy tavasszal a 9. évfolyamosoknak a digitális világ veszélyeit bemutató kétórás képzéseket hirdettek, majd az elmúlt hetekben ismét összehívták az immár tizedik osztályba lépő önkénteseket, hogy felkészítsék őket az általános iskolások körében tartandó foglalkozásokra.

„A középiskolások többsége rendkívül lelkes, van, aki szinte hivatásának tekinti a feladatot” – fogalmazott Almási Gizella. Jelenleg a Városmajori Gimnázium, a Tamási és az Arany iskola diákjai vesznek részt a mentorképzésben, ők azok, akik az elkövetkező hónapokban az összes állami fenntartású hegyvidéki iskolában felkeresik az 3–4. osztályosokat.

Újdonság, hogy az idén nem a felsősökhöz, hanem az alsó tagozatosokhoz érkeznek a középiskolások. Tavaly a Szülői Akadémiákon részt vevők kérték, hogy az alsósokhoz is látogassanak el a kortársak, hiszen már ők is javában interneteznek, nem elég tizenéves korban elkezdeni a felkészítést. A mostani célcsoport, a nyolc-kilencévesek érdeklődése, persze, eltér az idősebbekétől, ám a foglalkozások témája hozzájuk igazodik: a szervezők megkérdezték a tanítóikat, szerintük milyen internethasználati problémák jellemzik a korosztályt.

„Gyakorlatilag ugyanazokat sorolták a pedagógusok” – mondta a projektvezető. A kisiskolások meglehetősen elővigyázatlanul bánnak a személyes adataikkal, szinte bárkinek megadják azokat. Emellett egyre riasztóbb mértéket ölt a játékfüggőség, nem ritka, hogy a késő estig számítógépen játszó gyerekek másnap kialvatlanul, kábán mennek iskolába.Alsosok_felkeszitesevel_folytatodik_az_ONvedelem

Sajnos az online közösségi térben zajló kiközösítés is gyakori, ami komoly lelki traumát jelenthet a sértettek számára. Gondot okoz továbbá, hogy a YouTube-ot, vagy az Instagramot használó fiatalok a szülők vagy a pedagógusok előtt teljesen ismeretlen „influenszerek”, véleményvezérek hatása alá kerülnek, akik például életveszélyes kihívások teljesítésébe hajszolhatják követőiket.

Ezeket a problémákat dolgozzák fel az alsósok a középiskolás mentorok segítségével. A találkozók nem úgy zajlanak, hogy a diákok egy helyben ülve hallgatják idősebb iskolástársaik előadását, hanem szerepjátékok, beszélgetések segítségével érthetik meg, milyen hatásai vannak az interneten a tetteiknek és a magatartásformáiknak, s hogyan tudnak helyesen reagálni a problémás helyzetekre.

Nemcsak a gyerekek, hanem a pedagógusok felkészítésében is történt változás. Évről évre az iskolák küldtek egy-egy tanárt továbbképzésre, mostantól viszont „házhoz mennek” a képzések: az intézményekben lényegében a teljes tantestület részvételével tartanak minikonferenciákat. A néhány órás délutáni programok tartalmát előzetes igényfelmérés alapján állították össze a szervezők. Ősszel a Tamási, a Kós, a Jókai és a Zugligeti iskolába mennek el az előadók; pszichológus, szociológus vagy a digitális technika és a digitális veszélyek szakértői boncolgatják majd a pedagógusokat érdeklő kérdéseket.

k.