Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Finomhangolású fotóköltemények

Szél Ágnes fotóművész-építész épületek és települések fényképezésével kezdte a fotózást néhány évtizede. „Szakmai életemben a fókusz a fényképezésre helyeződött, a FÉNY és a KÉP került életem központjába” – vallja.
Fénnyel alkot képet, ezáltal szeretné a látható téma mögött megmutatni a láthatatlanul jelen lévőt, felismerni, közvetíteni, teremteni az értéket. Finomhangolású fotói szinte költemények. Úgy érzi, a legfontosabb „technika” az ember lelkében lakik. A természetben, a tárgyi világban található részleteket, csendeket, a történések közti szüneteket keresi, az akciódús világ ellenpontjait.Finomhangolasu_fotokoltemenyekMunkájának lényege, hogy rajta keresztül valami megtörténhet, összekapcsolódhat, létrejöhet, és akkor van igazán értelme, ha mindez mások számára is jelent valamit. Megragadó, ahogyan összeköti a művészeti ágakat, az egyik kiállításán például Horgas Eszter fuvolaművész improvizált a képeire. A Galéria 12 Kávézó és Borbárban most bemutatott műveit Botos Péter üvegszobrai ihlették.
„Amit látunk, az nem más, mint fényfestés” – kezdte megnyitóját Szakolczay Lajos Széchenyi-díjas irodalom- és művészetkritikus, majd a fény vándorló gesztusának természetét kezdte taglalni. Meglátása szerint a fotóművész némelykor szigorúan konstruktív látványvilágába becsempészi érzelmi világának megannyi vetületét, a többi között a szakralitáshoz való vonzódását, a belső hangok szeretetét.
Az objektív többet lát, általa a látható világ pontosabban megfigyelhető, a részletek kiválasztásával a totalitás azon mezőit is meg tudja mutatni, amelyek – paradox módon – többek az egésznél – fejtegette Szakolczay Lajos. A Kapu vörössel, feketével című tábla konstruktív mezőinek tömörsége egy nagyobb lét drámáját közvetíti – elemezte a képeket. Felhívta a figyelmet az olasz matematikus, Fibonacci által ihletett képre, amelynek címe Hommage à Fibonacci, és arra, hogy a mostani kiállítás, noha a fény, a rezgés mint törékeny szimbólum a középpontja, különbözik a korábbi fénnyel írt lélektérképek csodáitól. Jóllehet, az Iker kék stilizált virágjellegével valamennyire utal a vibráló természet ihlette organikus mámorra, az itt szereplő fényfotók érzelmi alapja az építészi gondolkodás.
A Hasábok naranccsal a művészetkritikus számára Toszkánát idézi, „térillúziót keltve mozdíthatatlan a fénykatedrális” – fogalmazott. A más szerkezetű Hasábok naranccsal II. az előző súlyát oldja valamennyire. A Narancs ék I–III. rácsszerkezetével dinamikát sugall. A vitrinekben látható kisméretű ékszerképek között is található olyan szálkásan elegáns mű, amiben az egymást keresztező, egymással szemben álló fénycsíkok, mint egy repülő madár, a szabadságot jelképezik. A Kereszt térben II., noha alig látható rajta a korpusz, Krisztus halál feletti győzelmének hírével sokkol.
„Szél Ágnes abban a szépségben hisz – zárta gondolatait Szakolczay Lajos –, amelynek, noha a földdel és az éggel egyként érintkezik, emberi tartalma van.”

Szd

Szél Ágnes Törékeny fény/2. című kiállítása megtekinthető: október 19-ig, mindennap 16.00–22.00 óráig (vasárnap zárva). Cím: Galéria 12 Kávézó és Borbár – XII., Hajnóczy József utca 21.