Új társasház épülhet a Böszörményi úton
A képviselő-testület tavaly nyáron hozott döntése alapján lakóházakat alakítana ki az önkormányzat a Böszörményi úti irodaházak helyén. A fejlesztés egyszerre több problémát is megold: mentesül a kerület az elavult épületek milliárdos felújítási költségeitől, az utcaképbe illő, zártsorú és alacsonyabb épülettömeg jön létre, továbbá a környékbeliek által is használható jelentős számú parkolóhely létesül. A tervekről a BBSZ Ingatlan 2022 Kft. néven megalapított önkormányzati projektcég vezetőjét, Orbán Imrét kérdeztük.
– Miért döntött úgy az önkormányzat, hogy új lakóingatlant hoz létre a Böszörményi út 20–22., 24., valamint a Beethoven utca 9. számú irodaházak elbontásával? Nem lehetett volna felújítani ezeket az épületeket?
– Az épületek – az egykori KÉV-Metro építővállalat és az Agrobank irodái, valamint a hajdani Expressz szálló – a kilencvenes években kerültek az államtól döntő hányadban az önkormányzat tulajdonába. Akkor sem voltak jó állapotban, mára azonban teljesen elavultak műszakilag, a komplett felújítási költség több milliárd forintra rúgna. Mindemellett visszaesett az irodabérleti kereslet, ugyanakkor töretlen a lakóingatlanok iránti igény, ezért döntött úgy az önkormányzat, hogy a korszerűtlen irodaépületeket elbontja, helyükre pedig nem újabb irodákat, hanem egy alapvetően lakófunkciójú tömböt épít. A projekt gazdasági hasznot hozhat az önkormányzatnak, a pénzügyi eredménye elérheti a másfél milliárd forintot. A hasznon felül jelentős ingatlanvagyon is képződik, ami önkormányzati tulajdonban marad, ezáltal a későbbiekben is hosszú távú bérletidíj-bevételi lehetőséget teremt. A környék parkolási gondjait is nagymértékben enyhítheti a beruházás. A tervezett 120 lakásos tömb alá közel háromszáz férőhelyes mélygarázst építünk, így a lakástulajdonosok által megvásárolt parkolóhelyeken felül további mintegy 170 hely lesz elérhető a környékbeliek számára.
– Ilyen jellegű ingatlanfejlesztést többnyire magáncégek szoktak megvalósítani. Ebben az esetben miért az önkormányzat vállalta magára a beruházó szerepét?
– Egyrészt azért, mert így az ingatlanfejlesztés haszna az önkormányzatnál marad, másrészt pedig jobban előtérbe helyezhetők a közösségi szempontok. Egy magánberuházó például csak annyi parkolóhelyet szokott építeni, amennyit az előírások szerint muszáj, az önkormányzat viszont a környék parkolási problémáira is szeretne megoldást kínálni. Azzal, hogy a kerület tulajdonában maradnak a földszinten kialakítandó üzlethelyiségek, a környékbeliek igényeit szem előtt tartva lehet befolyásolni a boltok profilját.
– Mi lesz a háziorvosi rendelőkkel?
– A háziorvosok, gyermekorvosok, védőnők rendelőit az építkezés idejére ideiglenesen átköltöztetjük, úgy, ahogy ez a hegyvidéki rendelőfelújítások során történt az elmúlt években. Az új épület elkészültével a jelenleginél is korszerűbb körülmények közé jöhetnek vissza az orvosok. Fontos változás lesz az akadálymentesség: az utca felől nem nehezítik majd lépcsők a közlekedést, és a leendő mélygarázsból is könnyen meg lehet közelíteni a rendelőket.
– A készülő társasházról már megjelent néhány kép a közösségi oldalakon. Ezek a végső megjelenést tükrözik?
– Egyelőre csak tömegvázlatok vannak – ezek kerültek ki nyilvános fórumokra –, a végleges homlokzati tervek az engedélyezési dokumentáció részeként készülnek el. A tömegvázlatok a leendő épületek elhelyezkedését mutatják, továbbá azt, hogyan idomulnak magasságukkal a szomszédos házakhoz. Az új ingatlan – amit a környékre jellemző városszöveti illeszkedéssel alakítunk ki – jóval alacsonyabb lesz, mint a mostani, Böszörményi út 20–22. szám alatti irodaépület.
– Mikor kezdődne az építkezés?
– Az irodaépületekből legkésőbb ez év végéig kell kiköltözniük a még bent lévő bérlőknek. Jelenleg a bontási és építési engedélyeztetési dokumentáció készül, a kivitelezési munkák várhatóan jövőre indulhatnak el. A tervek szerint 2024-ben adnánk át a lakásokat, amelyek értékesítése természetesen már a kivitelezési fázisban megkezdődne. Az építkezés két és fél éve, sajnos, elkerülhetetlen kényelmetlenségekkel jár majd, de igyekszünk úgy szervezni a munkálatokat, hogy azok a lehető legkevésbé terheljék a környéken élőket.
sz.