Új helyre került a buszforduló
A Normafa rehabilitációja keretében a Hegyvidéki Önkormányzat fokozatosan szabadítja meg a legszebb fekvésű központi területet az aszfalttól és a gépjárművektől. A program részeként kezdődött el májusban a Normafa Síház melletti parkoló elbontása, rövidesen pedig a mellette lévő buszvégállomás is megszűnhet. Elkészült ugyanis az új Eötvös út mellett, valamint a KFKI előtt az új buszforduló és végállomás, a csillebérci gyerektábor előtt pedig új műszaki pihenőhely várja a buszsofőröket.
„Most jutottunk el oda, hogy azt mondhatjuk: a buszok végre nem a természetvédelmi területen állnak, melegednek, pöfögnek, hanem a természetvédelmi területtől, a főváros legszebb panorámájú gerincétől egy kicsit távolabb” – mondta Pokorni Zoltán abból az alkalomból, hogy a Hegyvidéki Önkormányzat átadta a Normafáig közlekedő autóbuszok új, csillebérci műszaki pihenőhelyét. Ehhez évek munkájára volt szükség: több telket kellett megvásárolni az Eötvös út mentén, hogy a Hotel Olimpia elhagyatott épületét le lehessen bontani, az Eötvös út új szakaszát megépíteni, végül pedig az új végállomásokat kialakítani.
A régi, normafai parkoló és buszvégállomás megszüntetésével, továbbá az Eötvös út felső szakaszának lezárásával mintegy fél kilométerrel meg lehet hosszabbítani a Jánoshegyi úti sétányt. Az egykori parkoló helyén zöld terület lesz, valamint oda kerül át a sokak által kedvelt lángosozó, rétesező, a jelenleginél jóval rendezettebb formában.
„Buda zöldje Buda tüdeje, vigyáznunk kell rá, de vigyáznunk kell az itt élők nyugalmára is” – emelte ki Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, aki szerint a mostani változtatásokkal csökken a Normafa környezetterhelése. Mint hozzátette, nemcsak a Normafánál, hanem a város más részein is fejlesztik a zöld területeket: a Hegyvidéken nemrég készült el a MOME-kampusz új, 15 ezer négyzetméteres közparkja, és a Városmajor megújításán is dolgoznak.
Az államtitkár arról is beszélt, hogy a Volánbusz 100%-os kormányzati finanszírozásban negyven új elektromos buszt vásárolt, ami szintén hozzájárul ahhoz, hogy zöldebb, tisztább legyen Buda. Az októberben forgalomba álló járművek egy része a XII. kerületiek által is sűrűn használt 22-es vonalán közlekednek majd.
„Támogatunk minden olyan beruházást, ami Budapest élhetőségét, fenntarthatóságát építi, fejleszti” – mondta dr. Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója. Kitért rá, hogy a Normafa a főváros egyik közkedvelt kirándulóhelye, örülnek a megújításának, ezért évek óta együtt dolgoznak a kerülettel a különböző feladatok megoldásán.
A vezérigazgató a BKK és a főváros célkitűzésének nevezte a közösségi közlekedés színvonalának további javítását, valamint a környezeti terhelés csökkentését. Ennek részeként a Normafához csak alacsonypadlós, klimatizált, a legmagasabb környezetvédelmi besorolású buszokat indítják, továbbá lehetővé tették, hogy – a fogaskerekű mellett – a 21-es buszcsaládon is szállítani lehessen kerékpárt.
A Hegyvidéki Önkormányzat már évek óta készül a Normafa Síház melletti parkoló, valamint a buszvégállomás és buszforduló megszüntetésére. Az ehhez szükséges lényeges átalakítások – az Eötvös út új, elkerülő szakaszának kiépítése, továbbá a Konkoly-Thege Miklós úton az új parkoló kialakítása – befejeződtek, így május 10-én megkezdődött a közlekedési funkcióitól megszabaduló központi terület megújítása.
Szeptember elején a 21A, a hétvégenként a Normafáig közlekedő 212-es és a 990-es éjszakai buszjárat végállomása is új helyre került. Az új Eötvös út és a Konkoly-Thege Miklós út csomópontja előtt található a 21A, a 212-es és a 990-es busz utolsó megállóhelye, a Normafára igyekvők ott tudnak leszállni. Ennél a megállónál egy visszafordító épült, ezt azonban a járművezetők csak legfeljebb megállásra használhatják egy-két percig, kikapcsolt motorral, amíg újra visszaállnak a közlekedésbe.
Az önkormányzat két új pihenőállomást építtetett ki a buszsofőröknek: az egyik a Konkoly-Thege Miklós úton, a csillebérci üdülőtábor előtt, a másik pedig a KFKI-nál található. A sofőrök a buszokat kizárólag ott parkoltathatják az előírt pihenőidőben.
A régi normafai parkoló helyén, a védett erdőövezet korábban aszfalttal borított részén hamarosan zöld felület, közösségi tér várja a látogatókat, a megszüntetendő autóbusz-forduló pedig parkos közösségi térré alakul át. Jelentős mértékben növekszik a zöld terület mértéke: nemcsak füvesítés történik, hanem mintegy hatvan-hetven fa, valamint több száz cserje is díszíti majd a jövőben a Normafa szívét.
k.