Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Áldás vagy átok a kölcsönroller?

Nagy kérdés: a többség számára lehetőség a sok kölcsönözhető elektromos roller a Hegyvidéken, vagy inkább az utcákat elborító és közlekedési akadályt is jelentő, kéretlen hulladék része? Utánajártunk.

Télen végzett reprezentatív kutatásunkat egy élmény indította. Az egyik kerületi méhlegelőn ugyanis egy roller „lakmározott”, vagy inkább csak fekve pihente ki az előző menete fáradalmait. Valakinek éppen jól jött a fuvar hazafelé, de a többségnek csak a bosszúság jutott: az esetünkben épp a virágok között heverő eszköz máskor a járdán, úttesten képez közlekedési akadályt.
A hétköznapi közbeszédben roller névre hallgató járgányt szabatosan elektro-mikromobilitásnak illik nevezni, de ettől még nem lesz tetszetősebb része a városképnek. És így már nem is tűnik gyerekjátéknak. Kutatásunk módszertana egyszerű volt: a legismertebb elektromos rollerek alkalmazásaiban megnéztük néhány különböző időpontban, mégis hány bérroller vár utasra a kerületben. Lássuk!
A márkanevek mellőzésével hívjuk „zöld citromnak” a legrégibb csapatot. Ebből a rollerből egy átlagos hétköznap este 55 darabot láthatunk a kerület alsóbb régióiban, ahol az eszköz használható. A hétköznap délelőtti átlag (76) jóval magasabb volt, a hétvégi még magasabb értéket mutatott (78).
Ezek a számok sem alacsonyak, de eltörpülnek a Széll Kálmán téren – szerencsés vagy szerencsétlen – pillanatban rendelkezésre álló mintegy 300 kétkerekűhez képest. Ha beleszámítjuk, hogy minden darabban motor és akkumulátor van, akkor nem lebecsülendő a befektetett erőforrás és a környezetterhelés. A versenytársaihoz hasonlóan 250 forintos indulóár és az 55 forintos percdíj gyorsan eléri egy buszjegy árát.
A következő vizsgált versenyző neve legyen „ezüst madár”. Kisebb vállalkozás, kisebb terület, kevesebb roller: mindössze 600 található Budapesten. Ebből átlagosan csupán 12 van a XII. kerületben hétköznap este. Érdekes azonban, hogy ezek fele jellemzően a MOM Park bejáratánál csoportosul. Ugyanez a mennyiség terheli a Hegyvidéket hétvégén is, viszont – meglepő módon – a hétköznap délelőtti idősávban egyszer sem találtunk szabad rollert.
A legfiatalabb játékos „világoszöld állat” álnéven fut. Utolsó belépőként ez a legkorszerűbb, legrobosztusabb és legnagyobb hatótávolságú járgány, egyelőre mégsem nagyobb a szolgáltatási területe versenytársaiénál. A mintegy 1000 eszköz magában egyesíti az utóbbi időszak fejlesztéseit.
Ebből a fajtából átlagosan 47 darab parkolt nálunk a vizsgált hétköznap estéken, 31 hétköznap délelőttönként, 46 a hétvégéken. Különösen soknak tűnhet a MOM Park környéki egységek száma, ami több, mint a Széll Kálmán tér teljes állománya ugyanakkor. Aki ezt a céget választja, a klímasemlegesség tudatával nyugtathatja meg a lelkiismeretét, amelyet a jó karbantarthatóság és a rollerek mozgatásához használt elektromos hajtású eszközök biztosítanak.
Összességében tehát egy szabadon választott bármilyen időpontban átlagosan 117 roller színezi az utcaképet a Hegyvidéken. Ez azt jelenti, hogy ha épp mind használatban van, akkor a lakosság 0,2%-a gurul rajtuk. Ha pedig állnak, akkor statisztikailag az itt lakók 100%-a kerülgeti őket…
„A felmérés télen készült, ki jár ilyenkor rollerrel” – gondolhatnánk. Ehhez képest a karácsonyi szünet inkább dömpinget hozott, mint pangást. A probléma megoldását elősegítheti a mikromobilitási pontok tervezett rendszerének kiépítése. Az ígéretek szerint ez év tavaszától csak ezeken a járdára festett zónákon lehet majd rollert hagyni, így remélhetőleg végleg elbúcsúzhatunk a közterületeken szanaszét álldogáló eszközök látványától.

(Barta)

Roller-KRESZ

A rolleros nem gyalogos, nem kerékpáros, nem is motoros. Így aztán – Rejtő Jenő után szabadon – mindenütt illegálisnak ítélhető a járgány használata a városban. A jelenleg uralkodó káoszból a közeljövőben megjelenő KRESZ-módosítás jelenthet kiutat. A tervek részben már ismertek, de nem adnak egyértelmű választ a kérdésre, hogy hol a helye a rollernek. A járdán legfeljebb lassan haladhatnának, ami levon az élvezeti értékükből és a praktikumukból. Az úttesten mehetnek, de az autók között (érthető módon) nem jó érzés kanyarogni. Köztes megoldás lenne a bicikliút – amiből a XII. kerület rollerjárta részén nem nagyon van –, de itt sincs otthon a motoros jármű. Ráadásul a rollerre rendszámot és biztosítást, utasára pedig védőfelszerelést is előírhat a készülő jogszabály.