Hiába volt diktatúra, a múzsák diktáltak
Szabad tér árnyakkal – ez a címe annak az összművészeti tárlatnak, ami a 60-as, 70-es évek pop-art irányzatának képzőművészeti, zenei, filmes, irodalmi alkotásait mutatja be a polgármesteri hivatal Folyosó Galériáján. A válogatás és a hozzá kapcsolódó katalógus célja, hogy a mai generáció közelebb kerüljön ehhez a jelentős, sok tekintetben újító korszakhoz, megismerkedjen a popkultúrával, ami az akkori idők magyar avantgárd művészetét jellemezte, és ami egyúttal alapjául szolgálhatott a mai művészeti gondolkodásnak, nagy hatással van jelenkorunk művészetére is.
Bak Imre: Kék keret |
Kisfaludy András dokumentumfilm-rendező, a vándorkiállítás kitalálója köszöntőjében elmondta, hogy a bemutatott anyag mindenkinek tájékoztatást adhat a kor művészeti életéről. A Budapesti Metropolitan Egyetem Művészeti és Kreatívipari Kara, valamint a Kossuth Klub után a XII. kerületi polgármesteri hivatal a harmadik helyszín, és a tervek szerint Kaposváron, Egerben, valamint Pécsen is látható lesz a tárlat.
Kemény György: Twiggy mint Jeanne D'Arc |
Kisfaludy azért kezdte el gyűjteni a dokumentumokat, mert annak idején, a Kex együttes alapítójaként, ’68–69-ben átélte ezt az izgalmas időszakot, és arra gondolt, meg kellene mutatni a fiataloknak, miből indult ki a beatzene, és mi lett belőle. Veszely Ferenc és Nemessuri Zoltán képzőművészek is részt vettek terve megvalósításában, Kallós Judit művészettörténész, a kiállítás kurátora pedig a művek beszerzésében volt segítségükre.
Nádler István: Oszlopok |
„Nem is gondoltam, hogy ilyen gazdag a hatvanas-hetvenes évek pop-artja. De jóval gazdagabb is lehetne, mert az a helyzet, hogy a múzsák diktáltak, és hiába volt diktatúra, ezek a művek, amelyek sokszor derűt árasztanak magukból, meg tudtak születni” – fogalmazott Kisfaludy András, hozzátéve, óriási meglepetés, hogy mindannyiunk örömére ilyen nagy mennyiségben elő lehetett hívni ezeket a képeket.
Prutkay Péter: Art part art |
Stefanovits Péter képzőművész, a Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozatának vezetője megnyitójában a nagy sikerű Kex Remake albumról szólt először: a legendás zenekar dalait tehetséges fiatalok játszották fel, ezáltal az újabb generációk tagjai a legigényesebb technikai körülmények között hallgathatják a Kex zenéjét. Mint említette, annak idején sok tapasztalatot szereztek az élet különböző területeiről, amelyekről csak azok tudnak igazán számot adni, akik megélték ezeket, és szélesebb körben vonzók mások számára is hiteles személyük, szellemiségük révén.
Pinczehelyi Sándor: Sarló és kalapács |
A képzőművész arról is beszélt, hogy mitől kímélte meg a sors Kisfaludy Andrást, akit Bernáth Aurél eltávolított a Képzőművészeti Főiskoláról. Őt ugyanis 1977-ben, a diploma előtt a marxizmus–leninizmus tanszék vezetője azzal győzködte, hogy amennyiben nem lép be a pártba, Magyarországon nem lesz képzőművész. Erre visszament az Operába díszletfestőnek…
„Nos, ilyen történetek hoztak össze jó sok embert” – summázta. Mint mondta, ennek a kis akciónak is csak köszönet jár, úgyszintén a kiállítás létrehozóinak, Kisfaludy Andrásnak, Veszely Ferencnek, Nemessuri Zoltánnak, vagy éppen Alapfy Lászlónak, akinek mindig a kezében volt a fényképezőgép, és mindig jókor, jó helyen exponált.
Pócs Péter-Haris László: Hasonlat |
Sz. D.
A Szabad tér árnyakkal című kiállítás augusztus 5-ig megtekinthető, ügyfélfogadási időben: hétfőn 13.00–17.30, szerdán 8.00–16.00, pénteken 8.00–12.00 óráig. Cím: polgármesteri hivatal, Folyosó Galéria (földszint és első emelet) – XII., Böszörményi út 23–25.