Ha lejárt a műszaki, elszállítja az autót a rendészet
Megnőtt a műszaki vizsga nélkül közterületen parkoló autók száma a XII. kerületben. Pedig ezeket a járműveket záros határidőn belül elszállíttatja a Hegyvidéki Rendészet, és a kiváltásuk nem olcsó mulatság.
„A koronavírus-járvány miatt elrendelt türelmi idő júliusban véget ért, így már nincs mentség arra, ha lejárt a műszaki” – mondta Dávid Gábor, a Hegyvidéki Rendészet vezetője. A hatályos rendelkezések szerint közterületen kizárólag rendszámmal ellátott és érvényes műszaki vizsgával rendelkező gépjárművek parkolhatnak. Ha ezek közül akár csak egy feltétel nem áll fenn, akkor a parkolás szabálytalan tárolásnak és az ilyen autó üzemképtelennek minősül, az állapotától függetlenül. Ez akkor is igaz, ha fizetőövezetben áll, és egyébként rendelkezik várakozási engedéllyel vagy érvényes parkolójeggyel.
A Hegyvidéki Rendészet készült a vizsgáztatási moratórium végére, ezért még időben értesítette a lejárt műszakival parkoló autók tulajdonosait vagy az üzembentartókat. „Nagyjából húsz figyelmeztetést küldtünk ki – folytatta Dávid Gábor. – Ehhez képest a határidő lejárta után az érintett járművek közül tizenöt ugyanúgy lejárt műszaki vizsgával parkolt. Ezeket kénytelenek voltunk elszállítani, további hét hatósági rendszám nélküli autóval együtt.”Július óta tehát minden visszaállt a régi kerékvágásba, a tömegközlekedéssel érintett útszakaszokon azonnal megtörténhet az elszállítás. Máshol a rendészek először figyelmeztető matricát tesznek az autóra, és a rendszám alapján elküldik a figyelmeztetést a tulajdonosnak vagy az üzembentartónak. Ez egy kis haladékot jelent, mert az elszállítás az értesítés átvételétől számított tizedik nap után történhet meg.
Amennyiben a járművön nincs rendszám, a tárolásra kijelölt telephelyen szakszerűen kinyitják a kocsit, és az alvázszám alapján próbálják meg felderíteni a tulajdonost, akit aztán értesítenek az autó hollétéről. A rendészet vezetője azonban senkinek sem ajánlja, hogy eljusson idáig. Az elszállítás ugyanis 17 500 forintba, míg a tárolás napi 1200 forintba kerül.
Hat hónap után árverésen értékesítik a járművet, vagy hivatalos bontóban szétszerelik és megsemmisítik. Ezzel azonban a tulajdonos nem úszta meg a fizetést. Az addigra összegyűlt közel 300 000 forintból levonják az értékesítésből befolyt összeget, míg a maradékot ügyvédi segítséggel hajtják be. Az idén eddig több mint harminc alkalommal került sor bontásra, húsz autó pedig sorsa jobbra fordulását várja.
Létezik egy speciális helyzet is: ha a járművet tartozás miatt lefoglalja a végrehajtó. Ilyenkor a tulajdonos nem tudja megújítani a műszaki vizsgát, ezért az autót elviszik a közterületről, és minden ezzel kapcsolatos költség őt terheli.
-os