Az „elemista firkálmányok” világhírű festője
„Ha az emberek egyszerűen otthon hagynák előítéleteiket, és csak néznék a festményeket, biztosan élveznék őket. Mint amikor nézzük a virágokat: nem azon gondolkozunk, hogy mit jelentenek.” Jackson Pollock ezzel a hasonlattal próbálja bevezetni művészetébe a róla szóló film egyik jelenetében a Time magazin riporterét, aki éppen portrécikket ír a festőművészről.
Másoknak is érdemes ehhez hasonló nyitottsággal közelíteniük az absztrakt expresszionizmushoz, hogy igazán értékelni tudják azt. Azok, akik szeptember 12-én ellátogattak a Hegyvidék Galériába, hogy megnézzék a Pollock című, Ed Harris által rendezett filmet, alighanem rendelkeznek ez irányú fogékonysággal.
Saját korukban azonban – ahogy az számtalan jelenetből kiderül – rengeteg előítélettel és gyanakvással kellett megküzdeniük az új stílus képviselőinek, így Pollock mellett Clyfford Stillnek, Willem de Kooningnak vagy a címszereplő feleségének, Lee Krasnernek. Pollock jellegzetes, csepegtetéses technikával készült festményeit a kritikusok elhordták mindennek: kócos hajcsomókhoz, elemisták firkálmányaihoz, vagy éppen főtt makarónihoz hasonlították.
A film, amellett, hogy rendkívül szórakoztató, igazságot is szolgáltat az említett alkotóknak: pályájukat végigkövetve láthatjuk, hogy nem szélhámosokkal, kuruzslókkal van dolgunk, hanem mélyen érző művészekkel, akik egyszerűen úgy ítélték meg, hogy újszerű, nonfiguratív eszközökhöz kell nyúlniuk, ha valami érvényeset akarnak mondani a 20. századról. A filmbéli Pollock (akit egyébként a rendező alakít) úgy fogalmaz, hogy a kortárs művész képtelen a reneszánsz vagy bármely más tovatűnt kultúra eszközeivel kifejezni a repülőgépek és atombombák korát – a témát következésképpen nem a külvilágban, hanem saját belsőjében leli meg.
Ha már belső: Jackson Pollock ellentmondásos személyiség volt, alkoholizmussal és depresszióval küzdött. Talán sosem lesz világhírű festő, ha egy nap nem toppan be életébe későbbi felesége, a filmben Marcia Gay Harden által alakított Lee Krasner. Neki köszönhetően Pollock éveken át el tudta nyomni magában káros szenvedélyeit – az a néhány boldog békeév, ami a művészpárnak Long Island-i birtokán megadatott, egyben legtermékenyebb alkotói időszakát is jelentette.
Végül mégis a függőségei kerekedtek felül: 1956 nyarán, amíg felesége Európában tartózkodott, Pollock részegen felborult az autójával. A balesetben rajta kívül fiatal szeretője is meghalt.
A film egyik jelenetében a feltörekvő művész 56 dolláros bolti tartozását az egyik képével egyenlíti ki. 2015-ben Number 17A című műve már 200 millió dollárért cserélt gazdát. Ed Harris alkotása segíthet annak megértésében, hogyan válhatott Jackson Pollock az elmúlt évtizedekben minden idők egyik leghíresebb, legkeresettebb festőművészévé.
WÁ.