A gyerek a fontos!
Egyre több az autizmussal érintett gyerek. Azt, hogy mi az oka ennek, egyelőre nem tudni, egyes kutatások a műanyag csomagolóanyagokban található BPA-t, mások a tartósítószerként használt propionsav-származékokat okolják. Ennél objektívabb magyarázat a szűrővizsgálatok hatékonyságának javulása, azaz a szakemberek nagyobb eséllyel veszik észre az autizmus jeleit.
Erről is szó esett a Fekete István és a Gennaro Verolino iskola közös szakmai konferenciáján, amelyen az autizmussal élő gyerekekkel való foglalkozás, a nevelés és a fejlesztés lehetőségeiről esett szó. Az eseményen az önkormányzat részéről Fonti Krisztina alpolgármester is részt vett.
„A speciális nevelési igényű gyerekek oktatása, nevelése megkerülhetetlen kihívás az oktatási szférában. A konferencia a közös munkához járul hozzá” – mondta bevezetőjében dr. Somogyiné Takács Andrea, a Fekete István iskola igazgatója. Osztián Dorisz, a Gennaro Verolino iskola igazgatója szerint a szakmai nap lényege, hogy megosszák tapasztalataikat, valamint még jobban megismerjék egymást az autista gyerekekkel foglalkozó szakemberek és a többségi iskolákban dolgozó pedagógusok.
Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy nagy odafigyeléssel kell foglalkozni a sajátos nevelési igényű tanulókkal. Ennek érdekében számos fejlesztést indított el a központ, és még koránt sincs vége a munkának. Rengeteg összetevője van annak, hogy milyen közösségre, társakra, iskolára van szükségük az autista gyerekeknek. „Nem a szülők igényeit, hanem a gyerekek érdekeit kell szem előtt tartani, nekik kell jó megoldást találni” – hangsúlyozta.Szerencsére a Hegyvidék felkészült az autista gyerekek fogadására, sokféle speciális iskola megtalálható itt. Az általános iskolák többségében megvalósul az integráció, ami nem könnyű feladat, és csak akkor működik, ha megvannak a megfelelő szakemberek, fejlesztőpedagógusok, gyógypedagógusok – emelte ki Hajnal Gabriella, külön megemlítve a Nyitott Világ Fejlesztő Iskolát, amely nagyon fontos munkát vállal.
Hajnissné Anda Éva az általa vezetett Közép-Budai Tankerületi Központ feladatairól beszélt. Mint mondta, régóta minden iskolában integrált oktatás folyik, és ennek részeként egyre több intézmény vesz fel autista gyerekeket. A gyógypedagógiai oktatóhálózat példaértékű, az összes diák ellátása megoldott, és egyre bővül az iskolák száma.
Az ELTE részéről dr. Havasi Ágnes a kreatív kommunikációs felvérteződésről, dr. Stefanik Krisztina a pimaszság vagy kétségbeesés kérdéséről, Őszi Tamásné az iskolai környezet és nevelés adaptációjáról, míg Janoch Mónika a kihívást jelentő viselkedések problémájáról tartott előadást. A konferenciát workshop tette teljessé, amelyet Oravecz Lizanka és Balázs György vezetett.
MM.