Megszűnik az Ügyfélkapu
Ahhoz, hogy kapcsolatba léphessünk az elektronikus ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel és közintézményekkel, hosszú éveken át kizárólag a magyar állam elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszerét, az Ügyfélkaput használhattuk. Ez azonban 2025. január 16-án megszűnik, helyébe pedig a 2022 nyarától működő Ügyfélkapu+, valamint az ez év őszén elinduló Digitális Állampolgárság Program (DÁP) mobilalkalmazása lép. Fontos tudni, hogy az Ügyfélkapu+ regisztrációjának utolsó napja 2025. január 15., ezt követően már csak a DÁP alkalmazását lehet igénybe venni.
Miben más az Ügyfélkapu+ és a DÁP? Az előbbi lényegében megegyezik az Ügyfélkapuval, az egyetlen különbség, hogy a „+” változatban a belépés biztonsági okokból már kétlépcsős azonosítással történik. Tehát a felhasználónév mellett nemcsak a jelszóra van szükség, hanem arra is, hogy megadjunk egy a mobil eszközünkre (telefon, táblagép) telepített hitelesítő alkalmazás által generált, egyszer használatos kódot is. Az emelt szintű azonosítási szolgáltatás az ugyfelkapu.gov.hu felületen történő bejelentkezést követően igényelhető.
A tervek szerint 2025. december 31-ig elérhető Ügyfélkapu+ szerepét a már most is használható DÁP-mobilapplikációban lévő, egyszerű és biztonságos azonosítási rendszer veszi át. Az applikációval történő belépéskor nem kell felhasználónevet és jelszót beírni, hanem elég leolvasni egy QR-kódot, és a telefonon biometrikus (ujjlenyomatos vagy arcfelismeréses) azonosítással tudjuk igazolni magunkat. Rendőri ellenőrzés során az alkalmazásban lévő QR-kódot is bemutathatjuk, és egy gombnyomással igényelhetünk digitális hatósági erkölcsi bizonyítványt.
A későbbiekben minden okmány digitális változata elérhető lesz a DÁP-mobilalkalmazásban, és itt lehet majd intézni például a gyermekvállaláshoz, vállalkozás indításához, költözéshez vagy autóvásárláshoz kapcsolódó ügyeket is. Elsőként, várhatóan egy év múlva, a gépjármű-adásvétel teljes folyamata lesz elintézhető az applikációban.
-vá-