Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

„A vitorlázás mindenért kárpótol”

Korosztályos világbajnoki címet ünnepelhetett két évvel ezelőtt a 29er vitorlás hajóosztályban Kis-Szölgyémi Soma, aki csapattársával azóta is jobbnál jobb eredményeket ér el. A Testnevelési Egyetem Gyakorló Sportiskolai Általános Iskola és Gimnázium tizedikes diákját a hajózás szeretetéről is kérdeztük.

  • Mikor ültél először vitorláshajóban?
  • Szüleim mesélték, hogy nagyjából féléves koromban vittek fel először a hajójukra. Erre már nem emlékszem, arra viszont igen, hogy egyedül, egyszemélyes hajóban ötévesen ültem. Ez egy vitorlástáborban történt.
  • Akkor már „minden eldőlt”? Attól kezdve biztos volt, hogy vitorlázni fogsz?
  • Az biztos, hogy amikor először ültem egyedül hajóban, az nagyon megtetszett. Az is igaz, hogy öt-hat évesen nem csak a vitorlázás kedvéért mentem a táborba, sokkal inkább azért, hogy barátokat szerezzek. Nyilván a társaságra is szükség volt ahhoz, hogy beleszeressek ebbe a sportágba. Véglegesen a második évben dőlt el, hogy versenyszerűen akarom csinálni. Onnantól minden edzésen keményen dolgoztam azért, hogy elérjem a céljaimat.A_vitorlazas_mindenert_karpotol1
  • Végül miért döntöttél így?
  • Először csak nyári hobbi volt a vitorlázás, emellett versenyszerűen síeltem. Volt egy pont, amikor határoznom kellett, hogy folytatom a síelést, vagy a vitorlázást választom, mivel egyre több edzés ütközött volna. Azért döntöttem a vitorlázás mellett, mert abban jobban éreztem magam, és ügyesebb is voltam.
  • Azt mondják, hajósnak születni kell. Veled is ez a helyzet?
  • Nálunk főleg apukám vitorlázott a családban, így mondhatom, hogy igen, hajósnak születtem. Viszont a versenyzés más, az már egyéni döntés kérdése.
  • Milyen alapok szükségesek ahhoz, hogy valakiből vitorlázó legyen?
  • Az első talán a biztos úszástudás. Anélkül az ember nem marad fenn a vízen, és akkor nem vitorlázhat. Nem lehet félni a széltől, a vitorla csattogásától. Az erőnlét is nagyon fontos, emellett állóképesség is szükséges. Elengedhetetlen, hogy előre tudjunk gondolkodni, és az sem elhanyagolható, hogy képesek legyünk gyorsan dönteni.
  • Gondolom, a jó úszástudás leginkább vízbe eséskor fontos. Sokszor megtörténik ez egy vitorlázóval?
  • Leginkább akkor, ha felborul a hajó, persze van rajtunk mentőmellény. Ezt nem azért viseljük mindig, amikor vízre szállunk, mert nem tudunk úszni, hanem hogy egyszerűbben tudjunk fent maradni, ne fáradjunk el. Így biztonságos.
  • Mindig érdekelt, hogy mi van, ha ilyenkor elszabadul a hajó.
  • Szerencsére ez nem fordulhat elő! Minden vitorlás úgy van megtervezve, hogy ha kiesik belőle a legénység, akkor az felborul, vagy a széllel szembe fordul, és megáll egyhelyben. Azért van így, mert ha senki sem fogja a kormányt, a vitorlákra ható erő miatt a hajótest elfordul a szél felé.
  • Sokféle hajóosztály létezik, a tiéd miben különleges?
  • Az én hajóosztályom a 29er, és kormányos vagyok. A 29er egy kétszemélyes dinghy, azaz a vízen sikló hajó. Háromféle vitorlázattal rendelkezik, de csak akkor használjuk egyszerre mindhármat, ha a szél hátulról fúj. Trapézos hajó, magyarul a társam az árbóchoz rögzíti magát egy dróttal. A drót segítségével tud kifelé hajolni, ezzel ellensúlyozza a hajó dőlésszögét, ezt minimalizálni tudja, így nem borulunk fel, illetve gyorsabbak tudunk lenni. Ezen a hajón nincs tőkesúly. Ezért is fontos a „lógás”, tehát a trapézon kifelé dőlés, mivel erős szélben egyébként felborulna a hajó. A 29er nagyon instabil a hajótest kis mérete és az ehhez képest nagy méretű vitorlázat miatt.A_vitorlazas_mindenert_karpotol2
  • Számodra mi jelenti a szépséget a vitorlázásban?
  • Talán az a legjobb, hogy érzem a hajó sebességét, és motor igénybevétele nélkül, csak a széllel tudok haladni a hullámok között. Ez nagyon különleges érzés!
  • És mi az, ami nehézséget okoz?
  • A legnehezebb ugyanaz, mint sok más sportág esetében is: a kudarc. A sport nagy része a fejben dől el. A vitorlázást leginkább a sakkhoz tudnám hasonlítani, csak sokkal több szerencsefaktorral. Ha valamit kitalál az ember, de az nem működik a pályán, akkor az nagyon mélyre tud nyomni. Ebből gyorsan ki kell jönni, mivel a versenyeken egy nap három-négy futam van, és minden futam harmincöt-negyven perces.
  • Milyen eredményeket értél el, amióta versenyzel?
  • Számos magyar versenyt nyertem meg, majd jöttek a külföldi sikerek: még az első hajóosztályomban, az Optimistben holland bajnok lettem, serdülő korosztályban Olaszországban nyertem versenyt, továbbá szintén serdülőben Máltán első, összetett korosztályban harmadik lettem. Ugyanakkor az igazi sikerek a 29erben kezdődtek. Az első szezonunkban, 2021-ben U17-es magyar bajnokok lettünk, 2022-ben U17-ben miénk lett a világbajnoki cím, 2023-ban Európa Kupa-fordulót nyertünk, összesítésben pedig harmadikak lettünk a több versenyből álló Európa Kupa-szériában. Ugyanabban az évben U17-ben az ezüstérmet hoztuk el az Európa-bajnokságról, majd 2023-ban U17-es magyar bajnoki címet szereztünk. A 2024-es évet is jól kezdtük, megnyertük a második Európa Kupa-fordulót Spanyolországban, százhúsz induló hajóból. A sikerekben nagyon nagy szerepet játszottak az edzőink, Dénes Gábor és Francisco Andrade, valamint természetesen a csapattársam, Juhász András Sámuel.A_vitorlazas_mindenert_karpotol3
  • Milyen elfoglaltságot jelent a versenysport az életedben?
  • Rengeteg lemondással jár a versenyzés, emellett sok szárazföldi edzést is végzünk. Sajnos a versenyek miatt számos programból kimaradok, sokat hiányzom az iskolából. A vitorlázás azonban mindenért kárpótol.
  • Hogyan tovább, mi a következő lépés a sportkarrieredben?
  • Hosszú távú célunk, hogy kijussunk a 2032-es olimpiára, de ehhez egy nagyobb méretű hajóra kell váltanunk. A jelenlegi, a 29er annak az ifjúsági változata. Közelebbi célunk, hogy az első tízben végezzünk a világbajnokságon, az ifjúsági világbajnokságon pedig bekerüljünk az első öt hajó közé.

sm.