Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Az_ev_trendjei_2025_a_popzeneben_2

Az év trendjei: 2025 a popzenében

Az év elején induló rovatunk első évadának záróepizódja cliffhanger és best of helyett az év legjellemzőbb trendjeit veszi sorra – nagyon röviden azt, hogy milyen volt 2025 a popzenében. A 2020-as években a karakteres műfaji – és azon belül stiláris – irányok helyett jellemzően a sokszínűség uralkodott. Nem volt ez másképp az idén sem, hiszen nem lehet kiemelni három-négy főbb vezérfonalat, hanem nagyon sok apró jellemző egymásmellettisége adja össze az év zenéjét.

A nagy kérdés, hogy mit kezd a zeneipar a mesterséges intelligencia betörésével. Az MI 2025-ben egyelőre még csak egy nagy rém, amitől ki fél, ki elfogadóbb vele. Hatása a következő években lesz dominánsabb, arányaiban a zene egészét még csak minimálisan határozza meg. A 2020-as évek zsánerkeveredős attitűdje annál inkább jelen van, a Z generáció imádja a mindent mindennel mixelést, ahogyan a felpörgetett hyperpopot is. Ez már a mainstreamben, a streamingkánaánban is uralkodik, ott is már olyan zene szól, amitől a szülők idegbajt kapnak. A punk óta mi sem változott…

A fiataloknak továbbra is a TikTok szabja a divatot. Változatlanul a csúcson terpeszkedik az elmúlt tíz év két legnépszerűbb műfaja, a hiphop és az r&b. A nemzetköziség is jelen van: k-popból, ami a csövön kifér; ez az afrobeats, nem az az afrobeat; a memphisi lo-fi rap, phonk pedig egyelőre a slágerek terén trenddiktáló.

Popban Oklou, FKA twigs, Erika de Casier, a Smerz részben mind hasonlóan nyúltak a 90-es évek triphopjához, eggyel fősodorbelibb vizeken Addison Rae, Miley Cyrus, Lady Gaga, Lorde, JADE, Amaarae, Sudan Archives dance-popos slágerei szóltak a rádióban (jobb helyeken), PinkPantheress és Rochelle Jordan pedig még a uk garage-t is visszahozta. Az elektronikus tánczene mindig a jövő hangja, és ha így, akkor a mainstreamben zajosabb, vadabb, harsányabb hangzásokra lehet számítani egy-két éven belül, mert az andoki folkot felturbózó Los Thuthanaka (Elysia Crampton és tesójának duója), az indusztriális dekonstrukcióval távolító aya, a digicore-os Jane Remover mind agyrobbantó zene volt 2025-ben. Persze bőven akadt kifinomultabb jóság is: Djrum, Blawan, Barker.

Hiphopban kevés remeklést hallottunk. Clipse a fősodorban, billy woods a kísérletiben, Little Simz a neosoulos rapben volt jó, emlékezetes még: Earl Sweatshirt, McKinley Dixon, MIKE, Jim Legxacy. R&b-ben Dijon, Nourished By Time volt előremutató. A gitárzene főcsapását a Geese sokszínű indie rockja jelentette, a caroline újító volt furcsán szóló dalaival, az ír CMAT pedig a dalszerző-énekesek között tűnt ki őszinte szerzeményeivel.Az_ev_trendjei_2025_a_popzeneben_1

Sok népszerű visszatérő készítette a többi fontos rockos lemezt: Wednesday, Wet Leg, Water From Your Eyes, Wolf Alice, Horsegirl, Viagra Boys, Ethel Cain, Model/Actriz, Big Thief, The Last Dinner Party, Turnstile. És a nagy öreg visszatérők is szépen teljesítettek, főleg a britpoposok: Pulp, Suede, Stereolab. Az Oasis pedig learatta a babérokat az év turnéjával.

Metálban a shoegaze volt a titkos összetevő: Deafheaven, Deftones, Agriculture. A latin pop továbbra is meghatározó – és Rosalía artisztikus komolykodása, Bad Bunny slágeres reggaetónja, valamint a csodás Natalia Lafourcade mexikói folkzenéje három egészen más irányba mutatva jelzi a stílus gazdagságát.Az_ev_trendjei_2025_a_popzeneben_2

BJ