Costello vs. Genovese – De Niro vs. De Niro
Robert De Niro sokadik maffiafilmjében a New York-i alvilág feje, mégis ki akarják nyírni. Az Alto Knightsszal Barry Levinson szemléletes képet fest a Cosa Nostra valódi történetéről.
Az Oscar-díjas Barry Levinson (Esőember) nem először nyúlt a New York-i szervezett bűnözés történetéhez, Bugsy című filmjével a 40-es évektől göngyölíti fel az alvilág múltját. A zsidó maffia után most az olasz volt soron – az 50-es évekből.
Frank Costello és Vito Genovese történetéről már több film készült. Olaszországban születtek, együtt nőttek fel, az Alto Knights Társaskörben töltötték az idejüket, és persze bűnöztek gyerekkoruktól kezdve New York belső kerületeiben, Kis Itáliában és Harlemben.
Costello a szesztilalom idején szedte meg magát csempészetből, éttermet és kaszinót nyitott, s csakhamar a legfelső körökkel, politikusokkal, rendőrökkel alakított ki baráti kapcsolatot. Miután az olasz-amerikai maffia első nagyfőnökét (Capo dei capi), Lucky Lucianót lesittelték, Vito Genovese lett az utódja, akit börtön várt gyilkosság miatt, de meglépett Olaszországba, és Costellóra hagyta az irányítást.
Ám amikor visszatér, és felmentik egy büntetőügyben, felveti, hogy Costello mindent adjon vissza neki. Ez azonban nem ilyen egyszerű, hiszen a Cosa Nostra szigorú, hierarchikus szabályok szerint működik.
A film Costellót higgadt, stratégiai gondolkodónak, Genovesét tűzrőlpattant, szenvedélyesebb bűnözőként ábrázolja. Levinson mindkét szerepre Robert De Nirót kérte fel, ami jó döntésnek bizonyult.
A rendező végighalad az 50-es évek maffiatörténetén, és ebből nem maradhat ki a maffiafőnökök szenátusi bizottsági meghallgatása. Ami nevetséges színjátékba fullad, hiszen az 5. alkotmánykiegészítés alapján az összes capo megtagadja a választ – kivéve Costellót. Ő nem akarja eltitkolni, hogy régen szeszcsempész volt, most pedig hazárdjátékos, és ingatlanjai vannak, mert csak akkor tudja megtartani üzleti kapcsolatait, ha nem tűnik bűnösnek. Márpedig aki az „ötödikre” hivatkozik, az bűnös.
Ő az első maffiafőnöknek tartott személy, aki önként, televíziókamerák előtt tesz vallomást, és elmondja, mivel foglalkozik. A maffia nagykutyái teljesen kiborulnak. Miután a bizottság tagjai sarokba szorítják politikai kapcsolataival, kisétál az ülésteremből, de végül börtönbüntetésre ítélik.
Costello bűnlajstroma a bizottsági meghallgatás után betelik Genovesénél, és a gyerekkori barátságra fittyet hányva megpróbálja megöletni őt. Costello csodával határos módon életben marad, és innentől kezdve azért küzd, hogy kiszállhasson a Cosa Nostrából. Ám mint tudjuk, ez a lehetetlennel határos. Ezért olyan trükköt kell kieszelnie, amire senki sem gondol: az FBI azóta is hálás érte, hiszen először rajzolódik ki a nyomozók szeme előtt az olasz-amerikai alvilág térképe.
Bár Levinson odafigyelt rá, hogy részleteiben és hitelesen adja vissza a történteket, az Alto Knights mégsem válik egy túlságosan felduzzasztott maffiaeposszá, mint Az ír. Az HBO-n gyönyörködhetünk benne.
yz