A környezetbarát közlekedésé a jövő!
A közlekedési szokások megváltoztatása érdekében is ambiciózus jövőképet vázol fel a XII. kerület nemrég elkészült környezetvédelmi programja (amelyről 2025. május 6-i számunkban részletesen olvashatnak – a szerk.). Mivel a közlekedés „zöldítésével” kapcsolatban meglehetősen szűkös a mozgástere a helyi önkormányzatnak, ezért inkább az egyes szereplőkkel történő közös munkában rejlik lehetőség az előrelépésre.Miközben a Hegyvidéket méltán tartják a főváros zöld „tüdejének”, sajnos a város átlagánál jelentősebb értékekkel jellemezhető a lakossági közlekedésből fakadó környezetterhelés – állapítja meg a dokumentum. A lélekszámhoz viszonyítva is kiemelkedően sok személygépkocsi miatt a budapesti átlag felett van a motorizáció okozta zaj- és légszennyezés, ami rontja a helyiek életminőségét.
Közös problémánk megoldása érdekében a XII. kerületi önkormányzat széles körű tájékoztató kampányt tervez, aminek a célja a környezetbarát közlekedési szokások elterjesztése. A kerékpáros és a közösségi közlekedés térnyerését szolgáló szemléletformálás mellett – innovatív módon – a telekocsirendszer népszerűsítését is lényeges feladatként nevesíti a program.A domborzati adottságok miatt a kerület nagy részén kihívást jelentenek a kerékpározási feltételek, ezért – akár a MOL Bubi közbringarendszer kiegészítéseként – elektromos hajtással rendelkező közösségi kerékpárok elterjesztését szorgalmazza a terv. Ilyen rendszerek egyébként már több hazai városban működnek, és mindenütt pozitív a lakossági visszajelzés. Fontos a biztonságos közlekedési infrastruktúra fejlesztése, valamint a kerékpáros közlekedés élénkítése érdekében folytatni kell a biciklik akár egész napos tárolására és ideiglenes „parkolására” is alkalmas eszközök létesítését.
A személygépkocsi-forgalom mérséklése céljából – a mellékutcákban lakók biztonságát szolgáló forgalomcsillapítás mellett – több lehetőség is felvetődik a lakosság tulajdonában lévő gépkocsiállomány egy részének rövid távokon történő kiváltására. Ilyenek a mikromobilitási eszközök, például az elektromos rollerek, továbbá a gyalogos, a kerékpáros és a közösségi közlekedés használata. A terv felhívja a figyelmet az autómegosztás jelentőségére, ami hozzájárul az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátáshoz is. Az önkormányzat úgyszintén szemléletformáló kampányt szervez a közeljövőben az autómegosztás gazdasági, társadalmi és környezeti előnyeiről.
Természetesen nem várható azonnali és látványos változás, de azért apró lépésekkel befolyásolhatók a jelenlegi kedvezőtlen tendenciák. A környezetvédelmi program készítői szerint így hosszabb távon megvalósíthatóvá válik az erőfeszítések végső célja: a klímaváltozást okozó kibocsátás csökkentése legalább szűkebb lakókörnyezetünkben.
(Barta)