Maximidik, reptéri gyorsvasút igen, Bubi nem?
Ne csak a szomszéd kertje legyen zöldebb! Még a Hegyvidéken is jócskán találhatók belső udvaros bérházak, amik híján vannak a növényzetnek, épp ezért nyáron valódi hőszigetként funkcionálnak, megkeserítve az ott lakók életét. Ezen segíthet az udvarkertek kialakítása, amihez ismét támogatást ad a fővárosi önkormányzat az „Égig Érő Fű” pályázatán keresztül.
Jövőre 80 millió forint áll rendelkezésre a körfolyosós (keretes beépítésű) társasházak belső udvarainak zöldítésére, zöldfelületek, zöldkazetták kialakítására, zöldfal, zöldtető telepítésére. Pályázónként 800 000–3 500 000 forint vissza nem térítendő pénzbeli támogatáshoz lehet jutni, a pályázat utófinanszírozott, az elvárt önrész a teljes projekt költségének minimum 10 százaléka. Az elnyert támogatási összeg legalább 60 százalékát növénytelepítésre és azzal összefüggő munkákra kell felhasználni, mint például növények vásárlása és telepítése, termőföld, humusz beszerzése és telepítése, földmunkák elvégzése, burkolatfeltörés. További részletek a budapest.hu weboldalon olvashatók, ahol a pályázatot is be lehet adni.
Gyorsvasúttal a reptérre? Sokszor megígérték, de most úgy tűnik, valóban megépül a reptéri gyorsvasút, ráadásul új közúttal együtt. A tervek szerint elsőként az Üllői út külső része és a repülőtér között a bekötőutakkal együtt 12 kilométernyi, szinte végig kétszer három sávos gyorsforgalmi út készül.
Jelenleg a kiviteli tervek véglegesítése zajlik, a második félévben írhatják ki az építési tendert, ezután kezdődhet a kivitelezés, ami két, két és fél évet vesz igénybe. Az útépítést követően várható a részben a föld alatt haladó gyorsvasút létrehozása. A járat a Nyugati pályaudvarról indul majd, és a Rákosrendező érintésével 20 perc alatt ér ki a Liszt Ferenc repülőtérre. A jegyár 3-4 ezer forint körül alakulhat.
A közlekedési beruházáshoz kapcsolódva szintén 2035-re készülhet el a repülőtér 3-as terminálja. A fejlesztések eredményeként akár a jelenlegi duplájára, évi 40 millió utasra is nőhet a budapesti repülőtér személyforgalma.
Agyő, telefonfülkék! Budapesten járva úton-útfélen láthatunk használaton kívüli, leamortizált telefonfülkéket. Ezek nemcsak a városképet rontják, hanem a köztisztaságnak sem tesznek jót, ezért a fővárosi önkormányzat úgy döntött, jövő tavaszig felmérést készít, majd elbontatja a felesleges fülkéket. Jelenleg ugyanis nincsenek pontos adatok a számukról, miként arról sem, hogy kinek a tulajdonában állnak. A közgyűlés arról is határozott, hogy a fővárosi kezelésű területeken már most megkezdődhet a szolgáltatási kötelezettség alól mentesített fülkék eltávolítása.
Egy deka fű volt a banánhéj. 10 gramm marihuánát találtak a rendőrök egy belvárosi szórakozóhely biztonsági őrénél. Rajta keresztül jutottak el ahhoz a dílerhez, aki nagy mennyiségű kábítószert tartott a lakásában. A mintegy 4 kilogramm marihuána, a több mint 700 gramm kokain, a fél kiló amfetamin és a több mint 110 gramm kék MDMA-tabletta összértéke eléri az 55 millió forintot. A rendőrök kábítószer-kereskedelem bűntette miatt hallgatták ki a férfit, őrizetbe vették, és a letartóztatását kezdeményezték.
Mi lesz veled, Bubi? December 23-án lejár a Bubi-rendszert üzemeltető Csepel–Nextbike konzorcium szerződése, azonban még nem született újabb megegyezés. Annak ellenére sem, hogy már egy éve megkezdődött a kiválasztás, és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szeptember végére ígérte a szolgáltató megnevezését.
A hírek szerint a BKK-nak november végéig kell újra átvizsgálnia a közbeszerzési dokumentumokat, ugyanis az egyik pályázó referenciájával kapcsolatban kérdések merültek fel. Emiatt könnyen elképzelhető, hogy karácsonytól bizonytalan ideig nem működik majd a Bubi. Áthidaló megoldásként szóba jöhet a jelenleg futó szerződés ideiglenes meghosszabbítása, amivel kapcsolatban már folynak az egyeztetések.
Maximidikkel a Gellért-hegyre. Folyamatosan fejleszti a főváros buszparkját a BKK. Nemrégiben három Mercedes-Benz Citaro K típusú busz állt forgalomba a 112-es szakaszán, és rövidesen a gellérthegyi 27-es vonalán is hasonló járművekre szállhatunk. A klimatizált, alacsonypadlós Mercedesek ergonomikus utastérrel, LED-es világítással, fedélzeti kamerákkal és korszerű, az átszállási kapcsolatokat is mutató utastájékoztató rendszerrel rendelkeznek. Szintén az utasok kényelmét szolgálják az üléseknél elhelyezett USB-töltők. A BlueTEC EURO VI-E környezetvédelmi osztályba sorolt motornak köszönhetően a maximidik átlagfogyasztása és ezáltal a környezeti terhelése alacsony. Mivel ez a fajta busz mindössze 10,6 méter hosszú, a szűkebb utcákban is biztonságosan közlekedik.
A maximidik folyamatosan érkeznek Budapestre, a tervek szerint 2026 áprilisáig mind a 65 új busz forgalomba áll. Ezek mellett 2027-ig összesen 70 teljesen elektromos meghajtású, valamint 170 alacsonypadlós dízelbusz érkezik Budapestre. 2027-re a fővárosi buszállomány közel 90 százalékát korszerű, EURO 5-ös vagy annál modernebb hajtásrendszerű autóbusz teszi ki. Mindez azt jelenti, hogy évente közel 8 ezer tonnával kevesebb káros anyag kerül Budapest levegőjébe.
