Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Parkolas_es_MOM_Sport__uj_megoldasokra_lesz_szukseg_1

Övezetbővítéssel enyhíthető a parkolóhelyek hiánya

A parkolóhelyek zsúfoltságának csökkentése érdekében jelentős mértékben bővítené az önkormányzat a XII. kerületi parkolóövezetet. Ha a főváros is támogatja a tervet, 2027-től – három ütemben – megkezdődhet a díjfizetés több városrészben. Az érintett területek parkolási helyzetéről és az övezetbővítés várható hatásairól Vo Son Nammal, a Hegyvidéken telítettségi felmérést készítő Urbanum Városkutatási Alapítvány társalapítójával, a kutatás vezetőjével beszélgettünk.


  • A képviselő-testület döntését megalapozó, nyilvánosan elérhető tanulmányuk szerint a kerület hét különböző pontján végeztek parkolóhely-telítettségi felmérést az ősz elején. Hogyan választották ki ezeket a helyszíneket?
  • A lakossági jelzéseket is figyelembe véve feltérképeztük, milyen csomópontjai vannak a terheltségnek. A vizsgálatainkhoz olyan jelentősebb férőhelyszámú helyszíneket kerestünk, amiket egy-egy szűk idősávban könnyen fel lehet mérni. Így választottuk ki végül a Zugligeti úton a MOME környékét, a Szent János Kórház felett, a Kútvölgyi út és a Fészek utca találkozásánál lévő területet, a Fodor utca, a Németvölgyi út, a Goldmark Károly utca és a Karthauzi utca egy-egy szakaszát, valamint a Zugligeti Általános Iskola melletti Fácános teret. Ezek olyan vegyes – nem tisztán lakossági, kereskedelmi vagy intézményi – felhasználású területek, ahol a közeli megállók révén biztosított az átszállás a közösségi közlekedési eszközökre, így a P+R használat is megjelenhet.

 

Több autó, mint parkolóhely


  • Hol tapasztalták a legnagyobb zsúfoltságot? Szakemberként meglepte bármelyik eredmény?
  • A Fácános teret leszámítva mindenhol 70 százalék feletti átlagos telítettséget mértünk, ami alátámasztja a parkolási övezet bővítésének szükségességét. Kiemelkedő, időnként a 100 százalékot is túllépő kihasználtságot tapasztaltunk a Goldmark Károly utcában és a Németvölgyi úton. A 100 százalék feletti érték úgy jött össze, hogy a mérés során a szabvány szerinti 2,3 méter széles, 5 méter hosszú parkolóhelyeket vettük alapul; ám amikor kényelmesebb lehetőség híján a legszűkebb helyekre is beállnak a járművezetők, előfordul, hogy több az autó, mint ahány parkolóhely van hivatalosan. Szakmai szempontból az egyik legmeglepőbb eredmény a svábhegyi Karthauzi utca kapcsán született, ami annak ellenére, hogy a kerület központjától távol helyezkedik el, stabilan 70 százalék feletti átlagos telítettséget hozott.
  • A vizsgálataik során hogyan tudták megállapítani, hogy helyi lakosok, vagy esetleg máshonnan érkező ingázók foglalják-e el az utcai parkolóhelyeket?
  • A telítettségi vizsgálat eredményei alapján – a különböző felhasználói csoportokra jellemző parkolási szokásokat figyelembe véve – lehet arra következtetni, hogy az egyes helyszíneken, eltérő időszakokban kik veszik igénybe a parkolóhelyeket. Például a MOME-nél, vagy a Kútvölgyi úton azt láttuk, hogy munkanapokon, napközben az egyenletesen magas telítettség késő délután drasztikusan visszaesik, ami határozottan arra utal, hogy sokan P+R parkolónak használják ezeket a területeket.
  • Milyen arányban szabadulhatnak fel parkolóhelyek az övezetbővítést követően?
  • A város más részein szerzett tapasztalatok alapján úgy gondolom, hogy a díjfizetés bevezetésével legalább 10 százalékkal csökkenhet a kereslet a parkolóhelyek iránt. A társadalmilag optimális foglaltság a szakmai irányelvek szerint 80–90 százalék közötti. Ebben a helyzetben a lakók vagy a vendégek általában még meg tudnak állni az adott utcában, nem kell felesleges köröket tenniük, így nem terhelik a szükségesnél jobban a környezetüket. Ha a társadalmilag optimális bevételre törekednénk, akkor jóval magasabb áron sokkal látványosabb eredményt, akár 40–50 százalék közötti telítettséget is el tudnánk érni, ám jelen esetben nem a bevétel lehető legmagasabb szintre tornászása, hanem a társadalmilag optimális foglaltság elérése a cél.Ovezetbovitessel_enyhitheto_a_parkolohelyek_hianya

 

Eljárt az idő a parkolóautomaták felett


  • A főváros döntése értelmében 2026 júliusától mindenhol le lehet szerelni a parkolóautomatákat, így ezekre az új zónákban sem lesz szükség. Aki nem akar, vagy nem tud telefonnal fizetni, hogyan oldja meg a díjfizetést?
  • Erről a fővárosnak kell határoznia, de még nem született végleges döntés a kérdésben. Bécsben például – ahol az egész várost lefedi a parkolási övezet – az üzletekben, benzinkutatokon, közlekedési automatáknál előre megváltható parkolójegy van forgalomban, ezt lehet a szélvédő mögé helyezni az érkezési idő kitöltését követően. Látni kell, hogy a parkolóautomaták felett mindenütt eljárt az idő. A XII. kerületben a parkolási bevételeknek már alig 10 százaléka származik az érmés befizetésekből, ami el is megy az automaták és a készpénzbegyűjtési rendszer fenntartására. Jó hír, hogy a főváros tervei szerint a parkolási díjat 2026 közepétől a BudapestGO alkalmazásban is ki lehet majd egyenlíteni, ahol – más elektronikus fizetési lehetőségekkel szemben – nem kell majd az úgynevezett kényelmi díjat is megfizetni.
  • A XII. kerületi képviselő-testület által jóváhagyott övezetbővítési tervek alapján várhatóan mikortól kell majd parkolási díjat fizetni az új részeken?
  • A képviselő-testületi jóváhagyást követően az önkormányzat a fővárosi közgyűlés támogatását kéri a tervek megvalósításához. Amennyiben ez meglesz, várakozási övezetbe kerülhetnek az új területek. Parkolási díjat azonban nem azonnal a fővárosi döntést követően kell majd fizetni, hiszen számos üzemeltetéshez kapcsolódó feladatot kell még megoldania a kerületnek. A jelenlegi elképzelések szerint 2027-től, három ütemben indulhat el a fizetőparkolási rendszer az újonnan bevonandó városrészekben.

-ko-

 

Nem várható újból ingyenes parkolási engedély


A parkolási övezetbővítés tervének bemutatására fórumot tartott az önkormányzat november 5-én, amelyen az érintett lakók megoszthatták véleményüket, javaslataikat az illetékesekkel. Többen a kizárólagos lakossági parkolóhelyek számának növelését kérték, továbbá azt is felvetették, hogy legyen ismét ingyenes a lakók éves várakozási engedélye.

Az Urbanum szakértőinek válaszaiból kiderült, hogy az övezetbővítést követően, lakossági jelzések alapján vizsgálja meg az önkormányzat, hol érdemes újabb rezidens parkolóhelyeket kialakítani. Elhangzott az is, hogy sokan inkább a saját területükön tárolják a járművüket, ha azt nem lehet ingyen az utcán hagyni, így a szabad parkolóhelyek számának növelése érdekében szakmailag nem javasolt a visszatérés az engedélyek ingyenességéhez. Hozzátették: az első autóra jelenleg is 80 százalékos kedvezményt kapnak a lakók a díjövezet szerinti éves várakozási díjból, míg a nyugdíjasok és a nagycsaládosok 90 százalékos díjkedvezményt vehetnek igénybe.