Szürreális képeken a modern társadalom kritikája
Négy kortárs alkotó groteszk és költői, játékos és nyugtalanító látomásait mutatja be közös térben a Hegyvidék Galéria. A Nightmare Pop című tárlat egyszerre merít a kollektív tudattalan archetipikus képeiből és a populáris kultúra harsány világából.
A szürrealizmus tette evidenssé, hogy a valóság és a képzelet nem egymás ellentéte, ahogy a semmi ellentéte sem a minden, hanem a valami – szögezte le szakmai megnyitójában Fülöp Tímea kurátor, kritikus, aki arra is rávilágított, mit keresnek a vegyes technikával készült alkotások között a 3D-printek, a kolozsvári szalonna vagy a bogarak.
A többféle médium felhasználásával, a tudattalan, az álom és a valóság közötti átjárások, valamint a játékok, a mesék, a képregények, a filmek és a videójátékok vizuális világának és a kísérteties idegenség tapasztalatának vizsgálatával a kiállítók a szürrealizmus hagyományát értelmezik újra. A 20. század végén kibontakozó popszürrealizmus művészeti irányzatát idézve a Nightmare Pop a populáris kultúra motívumait ötvözi a szürrealizmus álomszerű képiségével.
A popszürrealistákhoz hasonlóan a tárlat kiállítói is a modern társadalom kritikáját fogalmazzák meg, a fogyasztás, az identitás és a technológia abszurditásait, ellentmondásait emelik képpé. Máriás István aka Horror Pista abszurd humorú akril-olaj-vászon festményein és kerámia csempeképein a társadalmi és történelmi ellentmondások, a kelet-európai identitáskeresés, a posztszocialista lét, valamint az ázsiai, kínai piacok és éttermek giccses jelenségeit tematizálja.
Pinczés József kisfiával közösen létrehozott lírai festményei és grafikái meditatív dimenziót nyitnak, az elmosódó alakok, arcok a láthatóság és a rejtettség határán lebegnek. Nehéz megállapítani, hogy az absztrakt kompozíciók a gyermek festményeihez simulnak-e, vagy azokat akarattal simítja tudatos látványba a művész.
Soltis Miklós szürreális figurái – köztük alkotóelemként a kolozsvári szalonna – sokszor játékoknak vagy képregényhősöknek álcázva jelennek meg, vitrinekbe zárva vagy ironikus kommentárokkal ellátva. Szöllősi Géza kitinpáncélos robotrovarjai pedig azt a határteret lakják be, ahol a szerves és a szervetlen, az emberi és a gépi összeolvad.
Szepesi Dóra
A Nightmare Pop című kiállítás a Hegyvidék Galériában (Királyhágó tér 10.) látható november 8-ig, keddtől péntekig 10.00–18.00, szombaton 10.00–14.00 óráig.
