TAJ kártya igénylése
A társadalombiztosítási azonosító jel (taj-szám) a személyeket azonosító kód az egészségügyi, a szociális és a társadalombiztosítási (egészség- és nyugdíjbiztosítási), valamint a magánnyugdíj-rendszerrel kapcsolatos nyilvántartásokban. A taj-számot egy bankkártya méretű hatósági igazolvány, a taj-kártya tartalmazza.
Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) által képzett azonosító mellett a kártyán tulajdonosának családi és utóneve, születési ideje, a kiállítás kelte, valamint a kiállító egészségbiztosítási szerv bélyegzője is megtalálható. A taj-kártyára a társadalombiztosítási ellátások igénybevételéhez van szükség, a hatósági igazolványt az OEP első alkalommal díjmentesen állítja ki a jogosult részére. A taj-kártyát bevezetésekor az OEP hivatalból küldte meg a nyilvántartásában szereplők részére. Új jogosultság esetén a hatósági igazolvány a lakó-, illetve tartózkodási hely szerint illetékes megyei (fővárosi) egészségbiztosítási pénztárnál igényelhető. Az ügyintézéshez szükség van egy igénylőlap kitöltésére, illetve a személyi igazolvány és a lakcímkártya bemutatására. A taj-számmal nem rendelkező és Alkalmi Munkavállalói Könyvet igénylő személy részére az egészségbiztosítási pénztár az Alkalmi Munkavállalói Könyvet kiállító munkaügyi központ kérelmére képezi a taj-számot. Újszülöttek számára már születéskor, a kórházban kapott formanyomtatvány kitöltésével igényelhető taj-kártya. Kórházon kívüli szüléskor az igénylőlapot az anyakönyvvezető biztosítja. Az igényléseket az anyakönyvvezető küldi meg az illetékes egészségpénztárnak, amely általában egy hónapon belül postán juttatja el a szülő vagy gondviselő részére az elkészült taj-kártyát.