Interaktív táblák a könnyebb tanuláshoz
A digitális forradalom a magyar iskolákat sem kerüli el |
Az iskolák életében az év első két hónapja a tankönyvrendelés jegyében telik. A hagyományos könyvek mellett idén már az interaktív táblán használható digitális tananyagok között is válogathatnak a pedagógusok. A tankönyvkiállítás és -vásár alkalmat ad a személyes kapcsolatfelvételre, egymás jobb megismerésére, véleménycserére és nem utolsósorban a kereslet–kínálat feltérképezésére – mondta el Gilicze Zoltán, a Budai Módszertani Központ igazgatóhelyettese.
Európában az Egyesült Királyság után másodikként Magyarországon terjed el az alapfokú oktatásban a digitális technika mindennapi alkalmazása. A kormányzat szándéka szerint 2008 és 2013 között az országban található minden második osztályterembe és az óvodai csoportszobák többségébe interaktív táblát telepítenek. Arról megoszlanak a vélemények, hogy a digitális fordulat mennyire emeli a tanítás színvonalát, segíti, avagy inkább gátolja az információátadás minőségét. A kiadók mindenesetre felkészültek az új kihívásra, kínálatukban már megjelentek az interaktív táblákhoz gyártott digitális tananyagok – emlékeztetett Gilicze Zoltán.
Terjed a kölcsöntankönyv rendszere
A szakmai előadások sorát Romankovics András, a Romi-Suli kiadó vezetőjének előadása nyitotta. A Tankönyves Vállalkozók Országos Testületének elnöke elmondta, a tankönyvpiaci törvény január elsejétől érvényes szabályozása veszélyezteti a biztonságos tankönyvellátást, ezért a szervezet javaslattal fordul az illetékes minisztériumokhoz, illetve az iskolák vezetőihez. Meglátása szerint olyan kompromisszumos megoldásra van szükség, ami nem sérti a törvényt, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy minden könyv időben megérkezzen az iskolákba. Jelenleg ez nem biztosított, mivel az Oktatási Hivatalon (OH) keresztül a Közoktatási Információs Iroda (KIR) internetes rendszerén folyó rendelési procedúra miatt lehetetlen lesz betartani a határidőket. Az új rendszerben ugyanis az iskolák és a kiadók csak az OH-n, illetve a KIR-en keresztül léphetnek kapcsolatba egymással, a rendelések és a visszaigazolások átfutási ideje így jelentősen megnő.
Romankovics András a biztonságos tankönyvellátás érdekében azt javasolja, hogy az iskolák a már bevált gyakorlat szerint a kiadóknak közvetlenül is adják le megrendeléseiket. Ezzel nem sérül a törvény, ugyanakkor a közvetlen kapcsolatnak köszönhetően a kiadók időben értesülnek az igényekről, és fel tudnak készülni a megrendelések teljesítésére.
Bár az új tankönyvek ára évek óta az infláció mértéke alatt nő, a kormányzat ezt sem érvényesíti a tankönyvtámogatás rendszerében. Három éve 11 ezer forint a rászorulóknak járó támogatás összege, ebből egyre nehezebben lehet kigazdálkodni az ingyenesen járó tankönyveket. Egyre inkább elterjed a kölcsöntankönyv rendszere, ami viszont a szegregációt erősíti – vélekedett az elnök –, elég csak ránézni a diák könyvére, és rögtön tudni lehet, hogy a gyerek szociálisan rászoruló, vagy sem. Ráadásul módszertani problémát jelent, hogy a kölcsönkiadványokban nem lehet a szövegeket aláhúzni, jegyzetelni, beleírni, holott ez szervesen hozzátartozna a tanításhoz.
Az interaktív tábla lényege, hogy a felhasználó a számítógépen tárolt és lejátszott programokat az érintésérzékeny táblán keresztül interaktív módon képes vezérelni. Az alkalmazott szoftver felismeri és értelmezi a kézírást, így nincs szükség külön klaviatúra használatára. A táblán keresztül végrehajtott parancsok, változtatások a számítógépben elmenthetők és visszahívhatók |
Új szoftverek, új lehetőségek
A Nemzeti Tankönyvkiadótól Leveli András egy alsósoknak készült környezetismeret-szoftver gyakorlati alkalmazását mutatta be. A program a meglévő tankönyv bővített kiadásaként is felfogható, hiszen megjelenésében és tartalmában pontosan követi a papír alapú kiadványt, ugyanakkor a digitális technikának köszönhetően rengeteg pluszinformációt, számtalan képet, ikont, hangmintát, videót tartalmaz. További előnye, hogy a tanár „testre szabhatja”, szabadon bővítheti, alakíthatja, újabb ikonokat, képeket rendelhet hozzá akár az internetről is. A táblához hívott gyerekek által megoldott feladatok elmenthetők, a hibák helyben javíthatók, egy mozdulattal kitörölhetők. A papír alapú munkakönyvekkel ellentétben végtelen sokszor lehet javítani a megoldott feladatokat, a gyerekek egymás után dolgozhatnak a digitális tankönyvben. A hazai atlaszok legnagyobb gyártója, a Cartographia Kiadó egy képes történelmi és egy földrajziatlasz-szoftvert ismertetett. A programok a papír alapú kiadás valamennyi információját tartalmazzák, ugyanakkor az animációkkal gazdagon ellátott térképek segítségével vizualizálhatók az írásban csak száraz tényekkel bemutatható történelmi vagy geológiai, gazdasági folyamatok. A különböző típusú térképek egymásra vetítése segít az összefüggések megértésében, a mozgóképek erősítik a kreativitást.
(em.)