Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

E-mail figyelmeztet a lejáró okmányokra

Három alkalommal kapnak elektronikus üzenetet okmányaik érvényességének közelgő lejártáról az Ügyfélkapu regisztrált felhasználói. A rendszer egyelőre a kártya formátumú személyazonosító igazolvány és jogosítvány, valamint az útlevél lejártára figyelmeztet.

Újabb kényelmi szolgáltatást vehetnek igénybe az Ügyfélkapu regisztrált felhasználói: e-mailben kapnak üzenetet okmányaik érvényességének lejáratáról. Az első értesítést két hónappal (útlevél esetében fél évvel), a következőt egy hónappal az érvényességi idő végét megelőzően, az utolsót a lejárat napján találják meg elektronikus postafi ókjukban. Mindhárom e-mail tájékoztatást nyújt az iratok pótlásának helyéről és módjáról is.

Az ingyenes, de bármikor lemondható, illetve újra bekapcsolható szolgáltatást valamenynyi Ügyfélkapu-regisztrációval rendelkező állampolgár számára automatikusan aktiválják. Személyes regisztrációhoz el kell menni valamelyik okmányirodába vagy az ügyfélközpontba (VI., Andrássy út 55.), ahol az igénylő a személyazonosságának igazolását követően regisztrációs adatlapot tölt ki, illetve megad egy e-mail címet és felhasználónevet. Erre a címre a rendszer elküld egy egyszer használatos, öt napig érvényes aktiváló kódot. Fontos, hogy az e-mail cím létező legyen, ugyanis a kód ismerete nélkül nem lehet aktiválni a személyes ügyfélkaput.

Időt takarít meg, aki a személyes ügyintézést megelőzően kitölti az Ügyfélkapu honlapján elérhető adatlapot, az így kezdeményezett regisztrációt ugyanis 30 napon belül bármelyik okmányirodában véglegesíteni lehet. Elkerülhetik a személyes megjelenést az elektronikus aláírással rendelkező ügyfelek, számukra a regisztráció folyamata a honlapon keresztül is végigvihető.

Az Ügyfélkapura az e-mailben kapott jelszó (aktiváló kód) és a belépési azonosító (felhasználónév) segítségével lehet belépni. Személyes adataink biztonsága érdekében a jelszót már az első belépéskor ajánlatos megváltoztatni. Ha bármely okból a megadott időn belül nem sikerül aktiválni a személyes ügyfélkaput, a www.magyarorszag.hu-n az Ügyfélkapu adminisztrációs felületén, az „elfelejtett jelszó” menüpontban új, szintén öt napig érvényes kód kérhető. Ehhez azonban ismerni kell a felhasználónevet, mert ennek hiányában nincs mód a kód aktiválására, illetve új kód igénylésére.

Az első személyes ügyfélkapu létrehozása ingyenes, minden továbbiért ügyfélkapunként regisztrációs díjat kell fizetni, ami jelenleg 2200 forint. Alapesetben a személyes ügyfélkapu érvényességi ideje a rögzítéstől számított öt év, azonban az okmányirodai regisztráció során ennél rövidebb érvényességi időt is meg lehet adni. Az Ügyfélkapu igénybevételével egyszerűsödik és lerövidül az okmányirodai ügyintézés.

MM