Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Nem csak játék a LEGO

Néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, hogy óra alatt, tanári felügyelet mellett legózzanak a gyerekek. Ma éppen ezt teszik a Budai Középiskola diákjai, akik pedagógiai programjuk keretében használják a dán építőjáték iskolai taneszközcsomagját.

A Leonardo nemzetközi program felhívására a Budai Középiskola belga, görög és svéd iskolával együtt nyújt be pályázatot 2008 tavaszán. Ennek során vállalt feladatuk, hogy két év alatt a LEGO oktatócsomagjára épülő, a középfokú oktatásban széles körben alkalmazható tananyagot dolgoznak ki.

Nem csak játék a LEGO
Játszva tanulnak

Kangyerka András, a Budai Középiskola informatikatanára, programvezető elmondta, a LEGO taneszközei valójában mikrokontrollerekkel ellátott, számítógéppel programozható robotok. Maga a LEGO csupán a hardver, azaz a felépítmény szerepét látja el, a rendszer lelkét jelentő szoftvert az iparból ismert National Instruments szállítja.

A hangsúly a programozhatóságon van, az elméletben, majd a monitor előtt elvégzett feladatok a LEGÓ-nak köszönhetően öltenek testet. Kézzelfoghatóvá válik mindaz a tudás, amit eddig csak modellezni lehetett a számítógépen, hiszen az elkészült programok letölthetők a LEGO eszközeibe. Az adott funkciónak megfelelően összeállított hardver végrehajtja a számítógépen megírt parancsokat. Ráadásul a szoftver nem csupán parancsszavas, hanem az iparban manapság használatos grafikus felületű ikonos programozással is kompatibilis.

A LEGÓ-val dolgozó gyerekek tehát olyan friss tudást kapnak, amit továbbfejlesztve jól fizetett hiányszakmákban helyezkedhetnek el. Alkalmazásának további előnye, hogy segítségével bővíthető a gimnáziumokban megfelelő eszközök hiányában manapság mostohán kezelt manuális képzés, ugyanis a fizika és kémia oktatásában hasznosítható konstrukciós feladatok gyakorlását is lehetővé teszi. Ezt ismerte fel a Budai Középiskola, amikor már a Leonardo program beindulása előtt használta a LEGO taneszközcsomagját.

mm