Világokon át
A modernt és klasszikust, a profánt és szentet egységbe kovácsoló, egyszerre távoli, mégis ismerős világokat összekapcsoló festményeken tárul fel a hazájától elszakított, magát mégis mindvégig magyarnak valló művész sajátos világnézete a Vásárhelyi Alice hagyatékából nyílt kiállításon a Hegyvidék Galériában. A Világokon át címet viselő tárlat megnyitóján Kondoros Katalin művészettörténész a huszadik század közepének elhallgatott alkotóiról, köztük is elsősorban a női művészekről beszélt. Mint mondta, ők azok, akiket méltatlanul elhanyagolnak, munkásságukat szinte egyáltalán nem dolgozták fel.
Totemoszlopok |
Vásárhelyi Alice festőművész kényszerűségből kétszer vesztette el az otthonát, először Kolozsvárról Szegedre, majd Seattle-be költözött. Szegeden szobrászatot tanult, mégis kémiából szerzett doktorátust, majd laboratóriumi kutatóként dolgozott. 1956-ban vőlegénye után az USA-ba emigrált.
A természetet feldolgozó képein a dimenziók megváltoztatásával különös tájak elevenednek meg. Megannyi elvont, az absztraktba hajló, mégis élő forma, amit az értő kéz rendez egységgé, új dinamikával töltve meg a szabálytalan természeti képet. Kettősség jellemzi a cirkusz világát felölelő munkáit is, amelyekben meseszerűen keverednek az égi és földi jegyek, miközben egyetlen folyammá szelídülnek a bennünk élő világ ellentétpárjai. Egy semmihez sem hasonlítható, sajátságos festői térben ötvözi a barokk és a kubizmus stílusjegyeit az indián totemek őszinte természetességével.
Vásárhelyi Alice kultúrákat integráló, a tudományból és művészetekből egyaránt táplálkozó világnézete mindannyiunk számára példaként szolgál. Ennek az egységes látásmódnak a megformálása azonban nehéz feladat, egyéni bátorságot feltételez, olyat, ami egyre inkább csak a nőknek adatik meg.
(m.)