Hegyvidéki zebrák hozták el a marketing Oscarját
Hatékonyság. Erre utal az angol efficiency szóból képzett Effie, az egyik legjelentősebb nemzetközi marketingkommunikációs díj elnevezése. A marketing Oscarjának is nevezett Effie-díjat a New Yorki Amerikai Marketing Szövetség alapította 1968-ban azzal a céllal, hogy elismerje azokat a reklámkampányokat, amelyek nemcsak kreatívak, hanem eredményesek is, azaz beváltják a hozzájuk fűzött reményeket.
A Magyarországon nyolcadik alkalommal megrendezett, idei Effie-versenyen a társadalmi célú kampányok mezőnyében a Hegyvidéki ZebraFest kapta meg a legjobbnak járó Arany-elismerést. A hegyvidéki önkormányzat megbízásából, az ACG.HEY, a Young&Rubicam, valamint a Well Reklámügynökség kreatív munkájával megvalósuló kezdeményezés elsődleges célkitűzése az volt, hogy az autósok ne nézzék levegőnek a gyalogosokat, figyeljenek rájuk, és lassítsanak a zebrák előtt. Ehhez figyelemfelkeltő eszközként életnagyságú, gyerekek által kifestett zebrákat helyeztek el a forgalmas, elsősorban az iskolákhoz közeli gyalogátkelőhelyek mellett.
A ZebraFest az önkormányzat által kitűzött eredeti célokat jelentősen túlszárnyalta: a kampányt követő mérések szerint a közbiztonságról kialakított jó vélemény majdnem 50%-kal nőtt a kerületben, és közel 30%-kal csökkent azoknak az eseteknek a száma, amikor egy autós áthajt a zebrán a gyalogos elsőbbsége ellenére. A kerületi lakosok 90%-a, míg az itt autózók 96%-a találkozott a kampánnyal – közülük 78% jó vagy nagyon jó ötletnek tartotta a kezdeményezést. Ám ami mindennél fontosabb, hogy – ellentétben a korábbi hónapokkal – sem a tavaszi kampány ideje alatt, sem pedig azóta nem történt zebrán gyalogosgázolás.
Az eredmények magukért beszélnek – fogalmazott a ZebraFest sikere kapcsán a verseny egyik szervezője. Kaminszky Adrienne, az Effie operatív bizottságának tagja érdeklődésünkre elmondta: a Reklám Világszövetség Magyar Tagozata és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége által meghirdetett verseny zsűrije – több mint nyolcvan szakember – a hatékonyságot és a kreativitást egyaránt pontozta, és az összpontszám alapján a társadalmi célú kampányok kategóriájában magasan nyert a ZebraFest. A kezdeményezés kedvező fogadtatását jelzi, hogy már több önkormányzat is érdeklődött az adaptálás lehetőségei iránt. Közel húsz hazai település mellett szlovákiai városok is alkalmaznák a Hegyvidéken bevált közlekedésbiztonsági kampány eszközeit.