Két kiállító, két nézőpont, egy család
Akik mostanában Sopronban járnak, feltétlenül látogassanak el a Templom utcába, ahol szeptember közepéig egy XII. kerületi vonatkozású tárlat látható. A Hegyvidéken élő Ezüst György és fia, Ezüst Gy. Zoltán festőművészek utóbbi években készült munkái még a pályafutásukat figyelemmel kísérők számára is sok meglepetéssel szolgálnak.
Mindig örömteli olyan kezdeményezésről hírt adni, amelyik bizonyítja, hogy mai, értékválsággal küzdő világunkban is léteznek igazi mecénások. A soproni illetőségű Bakonyi Árpád egy régi házat vásárolt meg abból a célból, hogy ott bemutatkozási lehetőséget teremtsen a magyar képzőművészet nagyjainak és fiatal tehetségeinek. Az ódon falak között tekinthető meg most a Hegyvidéki Nemzetközi Művésztelep megálmodója, Ezüst György és fia, Ezüst Gy. Zoltán közös kiállítása.
Ezüst György kollázsokkal is kísérletezik |
Az alkotások az elmúlt néhány esztendő terméséből adnak keresztmetszetet. Így történhet meg az a különlegesség, hogy a békéscsabai születése, valamint eddigi munkássága alapján hagyományos alföldi festőként számon tartott Ezüst Györgyöt egészen más oldaláról ismerheti meg a nagyközönség. A művész, túl a hetvenedik életévén, ma is szívesen kísérletezik új irányzatokkal. Modern, konstruktivista festményei és kisplasztikái kiszakítják abból a korábbi skatulyából, miszerint ő kizárólag portrékat, alföldi tájakat, lovakat és népi ihletésű csendéleteket ábrázol. Ahogyan a megnyitón Cs. Tóth János művészeti író találóan megjegyezte: „Tud természetelvű lenni, figurális, moralista, esztétizáló, de tisztán konstruktivista vagy minimalista is.”
Ezüst Gy. Zoltán ugyan tagadhatatlanul sokat merített édesapja tudásából, mégis, a festészet és a grafika teljesen más stílusaiban lelt otthonra. Egri Mária művészettörténész egy korábbi elemzésében a következőket vetette róla papírra: „Munkáit többek között érzelmi benyomások ösztönzik. Nála az inspiráció sokszor szürreális kapcsolódásokkal társul.”
Ezüst Gy. Zoltán egyik munkája |
Az ifjabbik Ezüst európai utazásainak vásznon megörökített emlékeiből vitt el jó néhányat a soproni bemutatóra. A Bécsi impressziók című grafikai sorozata a klasszikus és modern nagyváros kontrasztját vetíti a néző elé, míg Velencét ábrázoló művein az áttört épületrészletek között lévő álarcos figurák színpadiasságát hangsúlyozza.
A tárlatot végignézve csak egyetérteni lehet Cs. Tóth János megállapításával: „Az alma nem esett messze a fájától”, „A nagy fa árnyékában nehéz felnőni” mondások nem érvényesek az Ezüstök esetében. Önálló alkotók mindketten, akik a létezés értelmes megélését művészi gondolatokkal fejezik ki.
Janzsó Tamás