Mindennap testnevelés az első osztályosoknak
Elkezdődött! A 2009–2010-es tanévben heti öt testnevelésórát tartanak azoknak az első osztályos tanulóknak, akik a hegyvidéki önkormányzat által fenntartott általános iskolákba iratkoztak be. Bak Ferenc, az oktatási és közművelődési iroda vezetője kiemelte, nagy reményekkel várják az új program eredményeit, és a lehető legtöbb támogatást igyekeznek nyújtani az oktatási intézményeknek.
Pokorni Zoltán javaslatára vezetik be az általános iskolák első osztályosai számára a mindennapos testnevelésórát. Hogyan jutottak el az ötlettől a megvalósításig?
– A polgármester nagyjából egy évvel ezelőtt, 2008 őszén kért meg minket, hogy készítsük elő ezt a programot. Módosítottuk az órabeosztásokat, átalakítottuk a tantervet. Tudnunk kellett, hogy a megemelkedett óraszámokhoz milyen a finanszírozási háttér, milyen létesítményfejlesztés szükséges, valamint megnéztük azt is, mennyi pedagógust kell majd alkalmazni az iskolákban. Megvizsgáltuk továbbá, hogy az intézmények sportpályái alkalmasak-e a mindennapos testnevelésre.
– A polgármester nagyjából egy évvel ezelőtt, 2008 őszén kért meg minket, hogy készítsük elő ezt a programot. Módosítottuk az órabeosztásokat, átalakítottuk a tantervet. Tudnunk kellett, hogy a megemelkedett óraszámokhoz milyen a finanszírozási háttér, milyen létesítményfejlesztés szükséges, valamint megnéztük azt is, mennyi pedagógust kell majd alkalmazni az iskolákban. Megvizsgáltuk továbbá, hogy az intézmények sportpályái alkalmasak-e a mindennapos testnevelésre.
Miként zajlik majd a program bevezetése?
– Az elsősök ettől a tanévtől negyedikig, az órarendbe beépítve, mindennap tornáznak. Ez azt jelenti, hogy 2012–2013- ra már elsőtől negyedikig valamennyi alsósnak kötelező lesz heti öt alkalommal részt vennie testnevelésórán az önkormányzat által fenntartott iskolákban. Ebből ajánlott heti három órát az osztályfőnöknek vezetnie – hogy meglegyen a kötelező óraszáma –, a másik kettőt viszont szaktanár tartja majd. Természetesen csak a szaktanári órák minimumát adtuk meg, de ha egy iskola vezetősége úgy dönt, akkor tarthatja a testnevelő mind az öt órát is.
– Az elsősök ettől a tanévtől negyedikig, az órarendbe beépítve, mindennap tornáznak. Ez azt jelenti, hogy 2012–2013- ra már elsőtől negyedikig valamennyi alsósnak kötelező lesz heti öt alkalommal részt vennie testnevelésórán az önkormányzat által fenntartott iskolákban. Ebből ajánlott heti három órát az osztályfőnöknek vezetnie – hogy meglegyen a kötelező óraszáma –, a másik kettőt viszont szaktanár tartja majd. Természetesen csak a szaktanári órák minimumát adtuk meg, de ha egy iskola vezetősége úgy dönt, akkor tarthatja a testnevelő mind az öt órát is.
Jól értem, hogy kötelező? Tehát ebben nincsenek benne a délutáni szakkörök?
– A jogszabály, amely meghatározza a gyerekek maximális óraterhelését, megengedi, hogy a testnevelésórákkal túllépjük az előírt óraszámot. Ezért tehetjük kötelezővé.
– A jogszabály, amely meghatározza a gyerekek maximális óraterhelését, megengedi, hogy a testnevelésórákkal túllépjük az előírt óraszámot. Ezért tehetjük kötelezővé.
Valójában miért fontos a mindennapos testnevelés bevezetése?
– Először is tegyünk különbséget a mindennapos testnevelés és a mindennapi testnevelésóra között! A közoktatási törvény az előbbiről azt írja, hogy az iskoláknak mindennap lehetőséget kell biztosítaniuk a tanulók számára a mozgásra. A mindennapi testnevelésóra pedig azt jelenti, hogy ez nem lehetőség a diákoknak, hanem kötelező. Azért fontos, mert kielégítheti a gyerekek mozgásigényét, segítheti a testi fejlődésüket. Mindenki tudja, hogy a fiatalok napi négy-öt órát ülnek az iskolapadban – reményeink szerint a fizikai felfrissülés szellemi felfrissülést is eredményez majd. Emellett a kicsik koncentrációs készsége is javulhat.
– Először is tegyünk különbséget a mindennapos testnevelés és a mindennapi testnevelésóra között! A közoktatási törvény az előbbiről azt írja, hogy az iskoláknak mindennap lehetőséget kell biztosítaniuk a tanulók számára a mozgásra. A mindennapi testnevelésóra pedig azt jelenti, hogy ez nem lehetőség a diákoknak, hanem kötelező. Azért fontos, mert kielégítheti a gyerekek mozgásigényét, segítheti a testi fejlődésüket. Mindenki tudja, hogy a fiatalok napi négy-öt órát ülnek az iskolapadban – reményeink szerint a fizikai felfrissülés szellemi felfrissülést is eredményez majd. Emellett a kicsik koncentrációs készsége is javulhat.
Fizikailag és szellemileg is felfrissítheti a gyerekeket a napi testnevelésóra |
A program segíthet megszüntetni, hogy a gyerekek állandóan a számítógép előtt ücsörögjenek?
– Szerintem ez így nem teljesen igaz. Tény, a mai fiatalok sok időt töltenek a gép előtt, de a kerületben működő sportegyesületek és a hegyvidéki önkormányzat által szervezett versenyek azt mutatják, a fiatalok igenis sokat mozognak. Lehet, hogy nem futkároznak annyit, mint régen, viszont a sportolás más, azt nagyon szeretik! Bízunk abban, hogy a heti öt óra során olyan nevelésben részesülnek majd az alsósok, amely után még nagyobb igényük támad a mozgásra.
– Szerintem ez így nem teljesen igaz. Tény, a mai fiatalok sok időt töltenek a gép előtt, de a kerületben működő sportegyesületek és a hegyvidéki önkormányzat által szervezett versenyek azt mutatják, a fiatalok igenis sokat mozognak. Lehet, hogy nem futkároznak annyit, mint régen, viszont a sportolás más, azt nagyon szeretik! Bízunk abban, hogy a heti öt óra során olyan nevelésben részesülnek majd az alsósok, amely után még nagyobb igényük támad a mozgásra.
Milyen visszajelzéseket kaptak eddig?
– Csak pozitív reakciókat. Az iskolák pedagógusai tisztában vannak azzal, hogy nagyon fontos a pluszmozgás, és a szülők is üdvözölték a döntésünket. Ha már a tanárokat említem, megjegyezném, van még egy elvárásunk: a gyerekek legyenek fegyelmezettebbek! Ha egy főiskolát vagy egyetemet végzett szakpedagógus odaáll a kicsik elé, és megköveteli azt a fegyelmet és rendet, amely alapvető követelmény a sportban, akkor a fiatalokra ráragadhat ez a jó hozzáállás.
– Csak pozitív reakciókat. Az iskolák pedagógusai tisztában vannak azzal, hogy nagyon fontos a pluszmozgás, és a szülők is üdvözölték a döntésünket. Ha már a tanárokat említem, megjegyezném, van még egy elvárásunk: a gyerekek legyenek fegyelmezettebbek! Ha egy főiskolát vagy egyetemet végzett szakpedagógus odaáll a kicsik elé, és megköveteli azt a fegyelmet és rendet, amely alapvető követelmény a sportban, akkor a fiatalokra ráragadhat ez a jó hozzáállás.
A következő évtől még olimpiát is rendeznek a tizenkettedik kerületben!
– Igen, a polgármester úr arra is megkért minket, hogy szervezzünk minden évben Hegyvidéki Olimpiát. A mozgással és versenyzéssel kapcsolatos olimpiai eszmét szeretnénk erősíteni a gyerekekben. Eleinte az elsősök és az ötödikesek vehetnek részt rajta, majd néhány év múlva már elsőtől ötödikig mindenkinek megrendezzük. Ami nagyon fontos: az említett eszme nem a győzelemről, hanem a részvételről szól, ahogyan azt Ethelbert Talbot mondta az 1908-as, londoni ötkarikás játékok előestéjén.
– Igen, a polgármester úr arra is megkért minket, hogy szervezzünk minden évben Hegyvidéki Olimpiát. A mozgással és versenyzéssel kapcsolatos olimpiai eszmét szeretnénk erősíteni a gyerekekben. Eleinte az elsősök és az ötödikesek vehetnek részt rajta, majd néhány év múlva már elsőtől ötödikig mindenkinek megrendezzük. Ami nagyon fontos: az említett eszme nem a győzelemről, hanem a részvételről szól, ahogyan azt Ethelbert Talbot mondta az 1908-as, londoni ötkarikás játékok előestéjén.
Térjünk vissza a testnevelésórákhoz! Hogyan, mivel segíti az önkormányzat az iskolákat?
– Négyéves tervet dolgoztunk ki, megvizsgáltuk, melyik intézménynek mire van szüksége. A Tamási Áron iskolában például október ötödikén adják át az újonnan elkészült tornatermet és a sportudvart. De nem csupán ott építettek öntött gumi pályát, hanem a Virányos Általános Iskolában is elkészült egy hasonló. Vannak olyan iskolák, ahol adottak a körülmények, ahol pedig nem, ott segítünk, és finanszírozzuk a fejlesztéseket, valamint azt is, hogy meglegyen a pénzük kifizetni a program miatt szerződtetett tanárokat. Próbálunk mindent megtenni a program sikerességéért.
– Négyéves tervet dolgoztunk ki, megvizsgáltuk, melyik intézménynek mire van szüksége. A Tamási Áron iskolában például október ötödikén adják át az újonnan elkészült tornatermet és a sportudvart. De nem csupán ott építettek öntött gumi pályát, hanem a Virányos Általános Iskolában is elkészült egy hasonló. Vannak olyan iskolák, ahol adottak a körülmények, ahol pedig nem, ott segítünk, és finanszírozzuk a fejlesztéseket, valamint azt is, hogy meglegyen a pénzük kifizetni a program miatt szerződtetett tanárokat. Próbálunk mindent megtenni a program sikerességéért.
CSNM