Tiszta formák síkban és térben
Fajó János festő- és szobrászművész Moholy-Nagy László tiszteletére készült plasztikája a Szarvas Gábor úti Cascade étteremben látható néhány hétig. A művész először mutatkozott be vendéglátóhelyen, ugyanakkor a nyilvános tér nem idegen tőle, egyik legismertebb köztéri műve a Novotel szálló előtt áll.
Ritkán láthatók kerületi kiállítóhelyeken Fajó János munkái, pedig eredeti, letisztult művészet az övé. A hatvanas évek második felére kialakuló egyéni stílusa főként a geometrikus tradíciókból, a konstruktivizmus művészetszemléletéből építkezik – szellemi mesterének Kassák Lajost tekinti.
Fajó János és műve a Cascade-ban |
Fajó 1961-ben végzett a Magyar Iparművészeti Főiskola díszítő festő szakán, képeiben a tiszta formákat keresi; kompozíciós alapelve a redukció, amely a természeti formák geometriai alapformákra való leszűkítésén és e reduktív elemek variabilitásán alapul. Plasztikai világa rokonságot mutat festészetével: a vásznakon, szitanyomatokon megjelenő geometriai alapformákból, a körből, a négyzetből, a háromszögből alakította ki saját szobrászati formavilágát.
A Moholy-Nagy II. címet viselő, a Bauhaus iskola kiemelkedő magyar tanárának, művészének tiszteletére készült alkotását a napokban a Szarvas Gábor úti Cascade étterem állította ki, amely időről időre kortárs képzőművészek munkáival igyekszik megörvendeztetni a gasztronómiai ínyencségek mellett művészeti különlegességekre is fogékony vendégeket. A most bemutatott, több mint két méter magas, íves krómacél lemezekből komponált, harmóniát sugárzó műben, hasonlóan az alkotó többi szobrához, a kétdimenziós felületen kidolgozott elvek öltenek testet.
A Kör három dimenziója című térplasztika a Novotel előtt |
Fajó az elmúlt évtizedekben néhány köztéri alkotást is készített, sajnálatos módon azonban ezekből kevés látható Budapesten. Egyik legjellegzetesebb műve azonban a XII. kerületben található, 2000-ben a Novotel szálló főbejárata előtt helyezték el a Kör három dimenziója című térplasztikáját. Az alkotótól megtudtuk: e művét eredetileg a városligeti tavon állították fel a Művészettel az új évezredbe című millenniumi kiállítás keretében; a széthajtogatott kört ábrázoló alkotás, azaz a kör cikkelyei a víz, illetve az égbolt képét tükrözték vissza. Miután a vízi kiállítás véget ért, a szobrot a felújított Novotel szálloda elé helyezték – egy korábbi, sárga-barna, geometrikus térplasztika helyére, amelyet ugyancsak ő készített még 1982-ben.
Bár a Kör három dimenzióját – minthogy az alkotás igazán víztükörre helyezve fejti ki hatását – 2001-ben egy kis, vízzel teli medencében állította fel a szálloda, a vizet később, a rossz szigetelésre hivatkozva, kavicsra cserélték. A művész lapunknak elmondta: 2011-ben, a városligeti tó felújítását követően ismét terveznek egy kiállítást, amelyen egy másik művét láthatjuk majd a víz tükrén.
z.