Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Új útvonala lehet a 61-es villamosnak

Akár Óbudáig is közlekedhet a közeljövőben a 61-es villamos. A BKV azt tervezi, hogy összeköti a közép- és dél-budai járatokat, ami tízezrek utazását könnyítené meg. A 61-es a forgalmasabb időszakokban 7-8 percenként járna.
Ahogy elkészül a vágányhálózat a Várkert rakparton, valamint az új végállomás a Batthyány téren, a 61-es villamos ismét a Móricz Zsigmond körtér és a Moszkva tér között közlekedik majd. Az 56-os ugyanezen a vonalon halad, és a Moszkva tértől a Hűvösvölgyig megy tovább. A 18-as, ahogy korábban, a Hűvösvölgy és a Savoya park között jár, míg a 41-es a Moszkva térről „visszaköltözik” a Batthyány térre, és a 19-es is megindul az eredeti útvonalán.
 
Lapunk kérésére a BKV Zrt. elküldte a budai villamosforgalom további fejlesztési tervét. A cég szándéka, hogy a közép- és dél-budai villamosokat összeköti az óbudaival, így naponta tízezrek utazhatnának kevesebb átszállással. A kormány forrást is biztosít a projekthez, összesen 6,56 milliárd forintot különített el erre a célra. A munkálatok két lépcsőben folynak majd, a teljes befejezés időpontja a jelenlegi kalkuláció szerint 2010. december 18. lenne.
 
uj
 
Előbb a Batthyány tér–Margit híd–Vidra utca között építik ki az új összekötő vágányokat, amelyeken már 2010. augusztus 19-én megindulhat a forgalom. Érdekes megoldás lesz a Margit híd alatti átvezetés, mert helyszűke miatt közös űrszelvénybe fonódik össze a két sínpár. Ez azt jelenti, hogy ezen a szakaszon egyszerre csak az egyik irányból haladhat villamos. A Margit körútról Óbuda irányába a Frankel Leó utcába kanyarodnak majd be a szerelvények, míg visszafelé a Török utcán át lesz a kapcsolat. A Margit körút és a Frankel Leó utca torkolatában megszüntetik az aluljárót, és az átszálló utasok szintben lévő gyalogátkelőn érhetik el a másik járművet.
 
A BKV Zrt. hangsúlyozta, hogy a fejlesztésnek köszönhetően lehetővé válik új viszonylatok indítása. A fő cél az átszállások számának csökkentése, valamint új utazási relációk megteremtése. A jelenlegi egy helyett akár három villamosjárat is közlekedhet Óbudára, így elvileg a Moszkva tér irányából, a Kamaraerdőtől és a Kelenföldi pályaudvartól is közvetlen villamossal lehet eljutni oda.
 
Más forrásból úgy tudjuk – és ezt a BKV Zrt. nem is cáfolta –, hogy a 61-es villamos útvonala meghosszabbodik a Margit körút–Frankel Leó utca (Török utca)–Bécsi út irányába. A 19-es és a 41-es villamos a Batthyány tértől, az új Bem rakparti vágányokon, szintén odáig jár majd. A három villamost összehangolják, egyenként 15 perces járatgyakorisággal, de a 61-es a forgalmasabb időszakokban 7-8 percenként közlekedne.
 
Tavaly felmérték a Margit körút villamosátbocsátó képességét, és kiderült, hogy a 4-es és a 6-os mellé óránként és irányonként még nyolc másik szerelvény is elfér. Az új vágánykapcsolatok, kis szakaszt leszámítva, a II. kerületben épülnének, így a terv megvalósulásához az ottani önkormányzat támogatása is szükséges.
 
Kertész István