Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Új megállópár a 90-es vonalán

Tavaly augusztus végén a BKV a főváros jóváhagyásával több jelentős változtatást hajtott végre a Hegyvidék tömegközlekedésében. Ezek az intézkedések a kerületben élők jobb kiszolgálását célozták – akik ennek ellenére sokan rosszabbul jártak. Kis korrekcióra már most sor kerül: az utazók kérésére új megállót kapnak a 90-es buszok az Istenhegyi út legelején.

A kerület autóbuszközlekedésében a tavaly nyár végi átszervezések leginkább a 90-es járatcsaládot érintették: a 90 és 90A buszok az új rend szerint végig az Istenhegyi úton közlekednek, s nem tesznek kerülőt a Királyhágó tér felé. Ezáltal a Svábhegyen vagy az Istenhegyen lakók gyorsabban jutnak el a Déli pályaudvarra és a Moszkva téri végállomásra, és ugyanígy visszafelé is lerövidült számukra a menetidő, ám az Orbánhegyi úton, illetve annak környékén élők már csak átszállással juthatnak el a Moszkva térre, itt ugyanis jelenleg a 212-es jár, amely a pesti Boráros tér és a Svábhegy között ingázik.

Az önkormányzatok észrevételezhetnek
Megkérdeztük a BKV-t, illetve a tömegközlekedési szolgáltatásokat megrendelő fővárosi önkormányzatot: terveznek-e a későbbiekben járatmódosításokat annak érdekében, hogy az Orbánhegyi út mentén élők átszállás nélkül eljuthassanak a Moszkva térre, illetve a Normafához, úgy, ahogy tehették korábban a 90-es (illetve még korábban a 21-es) busszal? A főpolgármesteri hivatal illetékese arról tájékoztatta lapunkat, hogy az augusztus 22-i változások óta folyamatosan figyelemmel kísérik az utasforgalom alakulását, és tapasztalataik szerint az eltelt idő igazolta a jelenlegi kialakítást, a 90-es buszokon utazók többsége számára ugyanis a Királyhágó teret elkerülő útvonal időmegtakarítást jelent.

A közlekedési vállalat szakemberei válaszukban szintén azt hangsúlyozták, hogy a bevezetett hálózati változásokkal gyorsabb és sűrűbb eljutási lehetőséget tudnak biztosítani az utasoknak az Istenhegyi út felől a Déli pályaudvar és a Moszkva tér felé, illetve a meghosszabbított 212-es autóbuszvonallal a kerületközpont, valamint Dél-Buda és Dél-Pest irányába. Hozzátették azonban, hogy jelenleg folyamatban van a szolgáltatásukat és teljesítményeiket rögzítő Paraméterkönyv 2010. évi előkészítése.

Az egyeztetéseket megkezdve levélben megkeresték a lakossági igényeket összefogó és képviselő kerületi önkormányzatokat, hogy tegyék meg észrevételeiket, adjanak módosítási javaslatokat. Az esetleges változásokat a kerületi önkormányzatokon túl a főpolgármesteri hivatal közösségi közlekedési ügyekben illetékes munkatársaival is egyeztetik, míg a döntést a fővárosi közgyűlés városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottsága hozza meg – a BKV ezután tud intézkedni.

Végre van megálló az Istenhegyi út elején
Végre van megálló az Istenhegyi út elején

Balesetveszély a Galántai utcánál
Nem tudni tehát, közlekedik-e még a jövőben az Orbánhegyi úton olyan járat, amely közvetlenül elviszi az utasokat a Moszkva térig. Azok, akik korábban az Orbánhegyi út és a Galántai utca kereszteződésénél lévő megállókat vették igénybe, és most az átszállás miatt nem akarnak kétszer annyi időt tölteni az utazással, inkább elsétálnak az Istenhegyi út és a Galántai utca találkozásáig, ahol tavaly augusztus végén új megállókat alakítottak ki a 90-es buszoknak. Ezeket azonban – ha át kell kelni az Istenhegyi úton – csak életveszélyes módon lehet megközelíteni, ugyanis nincs zebra, de még táblák sem figyelmeztetik a járművezetőket a megnövekedett gyalogosforgalomra.

A BKV szerint az Istenhegyi úton létesített új, Galántai utcai megállóhelyek pontos helyét a főváros közlekedési ügyosztálya jelölte ki. A társaság jelezte: egyetért abban, hogy az Istenhegyi úton az erős közúti forgalom miatt nem egyszerű a gyalogos átkelés a nap egyes időszakaiban, különösen a nehezebben mozgó emberek számára, ezért a forgalom biztonságát szolgáló átkelőhely kialakítását kérte az említett fővárosi ügyosztálytól. Mivel a tapasztalatok szerint ez hosszadalmas eljárás – a tervezés, a szakhatóságokkal történő egyeztetés, az engedélyeztetés, a kivitelezéshez anyagi forrás előteremtése, majd a kiépítés sok időt vesz igénybe –, ezért átmeneti intézkedésként sebességkorlátozó és gyalogosok mozgására figyelmeztető táblák kihelyezését is javasolták. (Szerettük volna megtudni a fővárostól, mikorra készülhetnek el ezek a közlekedésbiztonsági beruházások, lapzártánkig azonban nem kaptunk választ.)

Utasváró pavilonok a megállókba
Valószínűleg a zebránál hamarabb készülnek el az utasváró pavilonok az új, Galántai utcai megállóknál – jelenleg ugyanis ezek is hiányoznak. A BKV hamarosan helyszíni szemlén vizsgálja meg a kialakítás lehetőségét, és amennyiben nincs akadálya, kihelyezteti ezeket a telepítést végző céggel.

Sokak vágya teljesült azzal a napokban (január 9-én üzemkezdettől), hogy új megállópárt jelöltek ki a 90-es buszoknak az Istenhegyi út és a Németvölgyi út találkozásánál, ahová egyébként a Böszörményi út, a Nagyenyed utca és a Kékgolyó utca is befut. Bár a Svábhegyről, illetve az Istenhegy felől a meghosszabbított 212-essel el lehet érni a kerület központját, ezt a környéket most már a jóval sűrűbben közlekedő 90-esek is érintik.

Csak a felfelé tartó buszoknak kellett új megállóhelyet kialakítani, lefelé, a Déli pályaudvar irányában már adott volt a 39- es járat megállója. Itt egyébként a közlekedési lámpa miatt eddig is gyakran megálltak a 90-es buszok, csak éppen – hivatalosan kijelölt megállóhely híján – nem lehetett fel- vagy leszállni.

z.