Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Zöld szemlélet a Jókai iskolában

Milyen egy környezettudatos háztartás, hogyan lehet takarékosan bánni az árammal és a vízzel? Hasonló, a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos ismeretek átadására nagy hangsúlyt helyez pedagógiai munkájában a Jókai iskola. A tanórákon megszerzett tudásukról a Föld napján, illetve az ahhoz kapcsolódó projekthét keretében adtak számot a diákok.

Zold_szemlelet_a_Jokai_iskolabanA Jókai iskola hatodikos diákjai minden tanévben speciális órák keretében, csoportos munkával dolgoznak fel egy-egy érdekes témát. Tavaly – a Csillagászat Nemzetközi Évében – az univerzum titkait kutatták a gyerekek, idén pedig a fenntartható fejlődéssel összefüggő témákat vizsgálták. Az úgynevezett projekthét eredményeit április végén előadások, tablók, makettek formájában mutatták be a csoportok.
Milyen egy „zöld” háztartás (például miképpen lehet mosópor nélkül, természetes anyagokkal tisztítani), illetve hogyan bánhatunk takarékosan az árammal és a vízzel – egyebek közt ezekre a kérdésekre is keresték a választ a tanulók. A víz jelentőségét történelmi összefüggésben is elemezték, áttekintették a fürdőkultúra fejlődését. Az otthoni újrahasznosítás lehetőségeit bemutató kiállítás arra hívta fel a figyelmet, hogy a hulladékoknak, a megunt tárgyaknak nem feltétlenül kell a kukában végezniük, kartonhulladékból lámpabúra, elhasznált farmernadrág anyagából akár pénztárca is készíthető.
Fogyasztási szokásaik alapján az iskolások kiszámolták „ökológiai lábnyomuk” mértékét, és azt is megvizsgálták, milyen ételeket kellene fogyasztaniuk egészségük megőrzése érdekében. Szó esett az állatvédelemről is. Az egyre időszerűbb témát az iskola humán műhelye dolgozta fel: a békák védelméről szóló részt adták elő Jókai Mór Az arany ember című regényéből.
A projekthét végén, a Föld napjához kapcsolódva, a felső tagozatosok játékos akadályversenyen vettek részt, de az alsósok is megkapták a maguk feladatát. Ők Benedek Elek születésének 150. évfordulója alkalmából meseillusztrációkat készítettek, valamint egy színjátékot mutattak be.
Koppán Szilviától, a zöldprogramok koordinálásában részt vevő pedagógustól megtudtuk: széles skálájú környezetvédelmi tevékenységére építve a Jókai megpályázta az ökoiskola címet, amelyet a reményeik szerint már a következő tanév elején elnyernek. Bár ez nem jár anyagi előnnyel, ám igen büszkék azokra az eredményekre, amelyeket eddig elértek a környezeti nevelés terén.

z.