Megkezdődtek a hegyvidéki útjavítások
A tavasz közeledtével elkezdődött a hegyvidéki utak kátyúzása, a hideg időben keletkezett repedések, kisebb-nagyobb gödrök kijavítása. Az útkarbantartó gépek először a Hegyhát úton jelentek meg, a következő hónapokban pedig kerületszerte valamennyi balesetveszélyes úthibát eltüntetik a felújítást végző cég szakemberei. A betömött kátyúk élettartamának megnövelése érdekében a körbevágott felületeket bitumencsíkkal teszik vízzáróvá.
A frissen keletkezett kátyúk egy részét garanciában javíttatják ki, ami jelentős költségmegtakarítást eredményez. Figyelmet fordítanak arra is, hogy a kátyúzások időtállóak legyenek, ezért az idei évtől kötelezővé tették a bitumencsík használatát. Ennek lényege, hogy a friss aszfaltfolt körüli vágási hézagot bitumennel töltik ki, ami megakadályozza a víz beszivárgását. A megjavított úthibák ugyanis a legtöbbször azért mennek tönkre, mert télen az esővíz vagy a hólé megfagy estére, és szétrepeszti a tömítőanyagot.
A közbeszerzési pályázaton kiválasztott Vianova87 2009. márciustól a hideg idő beköszöntéig, mintegy hatszáz tonna aszfaltot felhasználva, több ezer úthibát javított ki. A feszített munkatempónak köszönhetően nem csupán a balesetveszélyes kátyúk tűntek el a kerületi utakról, hanem a kisebb repedések, gödrök többségét is sikerült megszüntetni.
A mostani tél a szokásosnál is szeszélyesebbnek bizonyult, az alkalmanként húszfokos hőingadozás alaposan megviselte az utakat. A kátyúzás sziszifuszi munka, hiszen az élettartamuk határát elért utakon egy-egy keményebb tél alatt százszámra alakulnak ki úthibák, függetlenül attól, hogy a korábbi javítások milyen minőségben készültek el. A kisebb hibák kijavításával megvárják az időjárás jobbra fordulását – az időtálló melegaszfaltozáshoz legalább 10 fokos átlaghőmérsékletre van szükség –, a közlekedés biztonságát komolyan veszélyeztető kátyúkat azonban lehetőség szerint azonnal betömik.
A hatékonyság növelése érdekében tavaly novemberben alig három hónapos munkával úgynevezett problématérképet állított össze az önkormányzat városgazdálkodási irodája. Ezen utcáról utcára dokumentálják a járdák, az úttestek és a szegélyek állapotát, a fél négyzetméternél nagyobb felületi hibákat pedig fotókon is megörökítették. Márciusban a novemberi állapotok felülvizsgálatára kerül sor, az összehasonlításból egyebek közt lemérhető a múlt évi kátyúzás eredménye.
A GPS alapú azonosításnak köszönhetően méterre pontosan tudható, hol és milyen hiba elhárítását kell megoldani, és az áprilisban kezdődő átfogó karbantartási feladatokat már ennek alapján, célzottan végzik el. Március első hetében elkészült a Hegyhát út kátyúmentesítése, ezt követően a Virányos úton és környékén, a Mátyás király úton és a Győri út térségében folytatódik a munka.
A végső megoldás az elhasználódott aszfaltfelületek cseréje lenne, erre azonban a jelenlegi gazdasági helyzetben gyakorlatilag nincs remény. Az utak legfeljebb tíz, kisebb igénybevétel esetén tizenöt évig képesek ellenállni az időjárásnak és a forgalmi terhelésnek, ezt követően azonban teljes, de legalábbis részleges rekonstrukcióra szorulnak. Mindez azt jelenti, hogy évente az utak tíz százalékát kellene felújítani, ami a Hegyvidéken tizenöt kilométer közutat jelent. Bár az elmúlt években folyamatosan csökkent a kerület kormányzati finanszírozása, ezen a téren mégis erőn felül teljesített Hegyvidék önkormányzata, hiszen a kommunálisadó-bevételeknek, ezáltal a lakosság áldozatvállalásának is köszönhetően évente az utak hét százalékát sikerült felújítani.
mm.