Drámai líraiság
A tavaly novemberben tragikus hirtelenséggel elhunyt Kudász Emese festőművész születésnapján, február elsején nyílt kiállítás az akvarelljeiből a Galéria 12 kávézóban. „Régóta szeretnék megnyitni egy tárlatot – mondta Feledy Balázs művészettörténész –, amelyen olyan képek láthatók, amelyeket poézis hat át. Nos, ez az óhajom, sajnos vagy nem sajnos, most megvalósult. Kudász Emese alig pár hete ment el közülünk, s mennyire másképp nézzük ezt a kiállítást! A lírai képek drámaisággal telítődnek. Elkezdünk minősíteni: torzóban maradt-e az életmű, vagy lezárt egész? Úgy gondolom, az életmű teljes, bár tíz vagy húsz évvel ezelőtt is az volt. Ezt a stabil értékközpontúság magyarázza.”
Az 1972-ben Derkovits-ösztöndíjat kapó Kudász Emese korán megteremtette szuverén nyelvezetét – magyarázta a művészettörténész. Nem a fordulatok, a hangoskodás festője volt. Képei belső izgalmakat fejeznek ki. Majdnem minden festőben ott bujkál a világmegváltás szándéka, benne talán nem rejlett ilyen ambíció. Zárkózott, szemlélődő alkat volt.
A Galéria 12-ben kiállított tizenkét akvarell mély érzéseket fogalmaz meg, nem közhelyeket. Ő is tagja volt annak az 1966 után indult festőnő-generációnak, amely újszerű, emocionális beállítottságot honosított meg. Képein mindig egyszerre jelenik meg a táj és az ember, a város nem érdekelte. Tájai azonban nem konkrét, hanem idilli tájak. Figurái bár olykor nevesíthető személyek, valójában metaforák: nem uralni akarják a természetet, hanem felolvadnak benne, a létezést jelképezik. Munkái nem annyira filozofikusak, de gondolatiak. Kudász Emese jól példázza, hogy a stílus maga az ember. Van okunk a gyászra, de az örömre is: létrejött egy jelentős életmű – fogalmazott Feledy Balázs.
A megnyitón zsúfolásig telt a galéria a művésznő kortársaival, tisztelőivel és rokonaival. Fia, Kudász Gábor Arion elmondta, hogy édesanyja termékeny akvarellista volt. Szinte „folytak” a kezei közül e csak látszólag könnyed, valójában nagyon is szomorú témájú képek, amelyekben választott magányát dolgozta fel. Ellenben egyes olajfestményeit éveken át készítette, nyaranta elővette, és változtatott rajtuk. Némelyik vásznán négy-öt téma is lehet egymás alatt, a kép végső állapota ezek szintézise. Festményeinek ragyogása e rejtélyes többrétegűségből és a váratlan, de gondosan kiválasztott színharmóniákból ered. Pécsett élő nővére szerint testvére kézimunka–rajz tanár édesanyjuktól örökölhette a művészi vénát. Édesapjuk, dr. Kudász József neves szívsebész volt.
Kérész Gyula
A kiállítás február 20-ig, naponta 10–22 óráig látogatható a Galéria 12 kávézóban (XII., Hajnóczy József utca 21.).