Város az autón túl
Egy környezetével harmóniában élő, emberbarát világváros, a holnap Budapestje elevenedik meg a Budapesti Városvédő Egyesület legújabb kiállításán. A fenntartható fejlődésben érdekelt, a környezettudatos gondolkodást népszerűsítő szakmai és civil szervezetek, köztük a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező Szakának növendékei azt mutatják be, milyen lenne a főváros, ha nem az autóforgalom határozná meg a közterek fejlesztését.
A fenntartható nagyvárosi közlekedés érdekében az autóforgalom jelentős csökkentése, ezzel párhuzamosan alternatív közlekedési megoldások bevezetése, a gyalogosok és a kerékpárosok hatékony kiszolgálása, a környezetvédelmi szempontok érvényesítése – néhány gondolat azokból az elképzelésekből, amelyeket az élhetőbb Budapestért küzdő civil szervezetek fogalmaztak meg a Budapesti Városvédő Egyesület új, városházi kiállításán. A Levegő Munkacsoport, a Magyar Kerékpáros Klub, a Magyar Közlekedési Klub, a Magyar Közlekedési Múzeum, a MOME Formatervező Szak, a Studio Metropolitana és a Zöld Fiatalok Regionális Környezetvédelmi Központ megpróbálja bemutatni, hogy mindenki számára előnyös alternatívákat kínálva milyen élet lehetne a fővárosban, ha nem az autóforgalom kiszolgálása lenne a közterek alakításának elsődleges szempontja.
Nem csupán ötletek, hanem konkrét tervek, kidolgozott elképzelések is helyet kaptak a tárlaton, valamint azok a Budapesten és más európai nagyvárosokban már megvalósult modellek, amelyek egytől egyig az autóforgalom racionalizálását célozzák. Megjelennek a legfrissebb felmérések eredményei is, ezek az autóforgalom által okozott mérhető károkat tárják az érdeklődők elé. A kiállítás középpontjában a gyalogosfelületek kialakításának lehetséges helyszínei és koncepciói, a XXI. század követelményeinek megfelelő kerékpáros-hálózat infrastruktúrájának megteremtése, a Duna bevonása a tömegközlekedésbe és mindezeken keresztül a levegő tisztaságának javítása áll.
A MOME Formatervező Tanszékén tavaly diplomázó Iglói-Nagy Péter "Duna-Express 1. Gyorsjáratú vízibusz a Dunára" című vizsgamunkájának témája egy menetrendszerűen közlekedő személyszállító hajó terve. Az elképzelés szerint a kompozit technológiából készülő, katamarán kialakítású jármű Budapest északi és déli vonzáskörzete között teremtene gyors és kényelmes kapcsolatot. Szintén 2010-ben készítette el "Sync. Városi közlekedési eszköz 2050" című diplomamunkáját Keszei István, aki egy részben kötöttpályás, részben egyénileg közlekedő elektromos járművekkel működő rendszert képzelt el. Ennek lényege, hogy a városban kijelölt zónákon belül a járművek a közutakat használják, a zónák között azonban kerekeiket behúzva zárt pályán haladnak, és ez idő alatt a rendszer feltölti az akkumulátoraikat.
(em.)