Nissyoku, a magyar csodalámpa
Toronyi Péter, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem diákja, a Nissyoku lámpa megálmodója nyerte el a „Design Oscarnak” is nevezett nemzetközi Red Dot Design Awardot. Lapunknak mesélt kezdeti kudarcairól, valamint arról, hogy a napfogyatkozás ihlette Nissyoku miben változtatta meg az életét.
– Hétéves korom óta vagyok része ennek a világnak. A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába jártam, ahol díszítő szobrásznak tanultam. Eredetileg animáció szakra jelentkeztem volna tovább, de később a MOME formatervező szakára esett a választásom, ahová csak másodjára vettek fel. Érettségi tételekkel a kezemben rohantam, amikor elütött egy autó. Tovább akartam menni, de egy idős hölgy nem engedett. Utána jött egy nagy snitt. Agyrázkódást kaptam, sok mindenre nem emlékszem. Csak a kórházban derült ki, hogy a csuklóm is eltört. A kötést a felvételi időpontja után két héttel szedhettem le, ekkor szembesültem a balesetem súlyosságával. Nehéz pillanat volt.
A sikertelen felvételi kudarca újabb „snittel” járhatott volna. Szerencsére nem így lett. Mi történt a két felvételi között?
– A sikertelen felvételi egyszerre volt motiváló és lehangoló. A kimaradt egy év alatt folyamatosan dolgoztam, gyakoroltam. Elhitettem magammal, hogy nem fáj a csuklóm, és ha éreztem is fájdalmat, nem hagytam el magam, mivel végig kellett csinálnom azt, amit már elterveztem.
Felvették, aztán megalkotta a Nissyokut. Hogyan született meg a lámpa ötlete?
– A tanszéken a Koizumi nemzetközi designpályázat anyagát tették meg féléves feladatnak, s erre minden hallgató elküldte a munkáját. Alberto barátom és én jutottunk tovább. Együtt csináltuk végig ezt a kalandot.
A Nissyoku japánul napfogyatkozást jelent, a lámpa erre a folyamatra emlékeztet.
– Igen, a fény és az árnyék kapcsolatát mutattam be a lámpával, vagyis azt, hogy mit jelent ez a két ellentétes dolog az embernek. Fantasztikus, ahogy a fény élettel tölti meg az élettelen tárgyakat. A Nissyoku olyan, mint a napfogyatkozás. Egyszerre ritka és feledhetetlen. A fény és az árnyék megfogására törekedtem úgy, hogy az emberközeli legyen. Ez nem egy olyan lámpa, amit a világosság miatt kapcsolok fel, hanem azért, mert szeretném. Az érzelmi kapcsolat miatt ökologikus ez a tárgy.
A gömbformához ösztönösen vonzódnak az emberek. Direkt választotta ezt a térbeli idomot?
– A gömbforma a legtökéletesebb. Kerek egész. Egy gömbnek hatalmas ereje van, a Napban és a Holdban is megjelenik. A Nissyoku letisztult és természetes, akár ez a két égitest. A termék kommunikációja, hivatása, célközönsége, felhasználása nagyon fontos. Sokan esnek abba a hibába, hogy szemetet gyártanak. A produktum heccből jön létre, értelme azonban nincs.
Most „beszólt” a gyáraknak?
– Mindig lesz szemét. Az evolúció része a környezetszennyezés. Oda kellene figyelni, hogy mit, miért és hogyan hozunk létre. A tervező feladata, hogy ne olyan terméket gyártson, ami elavul és az egót csak percekig elégíti ki, hanem legyen tudatos, átgondolt.
Akár a Nissyoku. Számított a pályázatok megnyerésére?
– A Koizumira és a Red Dotra tudatosan készültem. Igen, számítottam rá. Nem akarok nagyképű lenni, de ha az ember akar valamit, azt akarja igazán. Mindennap ez a cél lebegett előttem. Ha nem így gondolkodom, akkor nincs értelme.
Elérte, de milyen volt átélni?
– Egy tervező életében egyszer adódik ilyen érzés. Az első díjam olyan volt, mint a szerelem. Lesokkoltam. Nyerek kétmillió forintot, aztán interjúkat adok, odajönnek hozzám az emberek, számít a véleményem. Megváltozott körülöttem a légkör. Japánban remegve fogott kezet velem az egyik zsűritag. A mostani díj olyan volt, mint egy pofon. Másodszor is szerelmes lesz az ember, de másként.
Még csak huszonnégy éves, de ha a szakmáról beszél, sokkal idősebbnek tűnik. Hány éves valójában?
– Két személyiségem van. Amikor a szakmámról van szó, legalább harminc vagyok, azonban a magánéletben olyan, mint egy tízéves.
Mi a különbség a tízéves Peti és a harmincéves Péter között?
– Sok. Peti lusta, szereti, ha kiszolgálják, igazi gyerek. Péter már céltudatos és komoly. Harmincnégy esztendősen már biztos életet szeretnék magamnak itthon, Magyarországon.
*
Toronyi Péter öt darab lámpát készített kézzel, de csak négy van a birtokában. Egyet a japán design megalapozásában jelentős szerepet vállaló Kenji Ekuan rendelt tőle, aki az 1957-ben megalapított formatervező stúdiójával vált híressé.
Boussebaa Mimi