Az ősi motívumok és a paradicsomkaró
A megszokottól eltérő, némileg könnyedebb témája volt a Barabás Villa legutóbbi pódiumbeszélgetésének. Kondor Katalin és vendége, Takács M. Zsuzsa diskurzusán a divat mellett azért szóba került az is, hogy ősi jelképeink mennyi nemzeti sajátosságot tükröznek.
Takács M. Zsuzsa iparművész, divattervező a Hegyvidéken lakik, és a szalonja is itt található, bizonyára sokan elmentünk már előtte a Böszörményi úton sétálva. Akik ismerik a ruháit, tudják, nem divatot, hanem stílust teremtett azzal, hogy – ahogyan fogalmaz –, nem „magyaros” ruhákat, hanem viseletet alkotott.
„Sörfesztiválokon vettem észre először, hogy az ottani emberek milyen büszkén hordják saját népük viseletét, hiányoltam, hogy itthon ezt nem látom – mesélte. – Az volt a célom, hogy olyan ruhákat készítsek, amelyeknek felismerhetően magyar jegyei vannak.”
Ebben nagy segítséget nyújtott a férjétől, Bencsik András újságírótól kapott könyv, abból ismerte meg a honfoglalás kori motívumokat. Ezeket – többnyire stilizáltan, jelképesen vagy korszerű megoldásokkal, például zsinórt jelképező cipzárral – ma is alkalmazza az épp ettől jól felismerhető ruháin. Mint elmondta, szalonjába leginkább a középkorosztályhoz tartozó, magyar érzelmű vevők érkeznek, akiknek fontos, hogy viseletükkel is kifejezzék egyéniségüket.
Kondor Katalin kérésére Bencsik András – könyvekkel is illusztrálva – megmutatta, milyen mélyek a gyökerei a beszélgetést kísérő divatbemutató során látott motívumoknak. Arról is beszélt, hogy a honfoglalás kori magyar ereklyéken, dísztárgyakon azért szerepel sajátos módon háttérként az arany a díszítő ezüst mögött – s nem fordítva, ahogy értéke szerint várható lenne –, mert az ősi magyar szemléletet tükrözi. Jelesül azt, hogy az arany a Nap, azaz a férfi, az ezüst pedig a Hold, azaz a nő jelképe.
Így az, hogy az erős fémben, az ezüstben megjelenő díszes tartalom a női, míg a hátterében meghúzódó arany a férfioldalt szimbolizálja, Bencsik András szerint olyan, mint ideálisan az életben: „A férfinak az a dolga, hogy a nő számára paradicsomkaró legyen. Mutatja, hogy egyenértékűek, de a nő van elöl, akit a férfi óvón véd, átölel.”
J. E.