MOM Jazzkert: nyár végi koncertsorozat
A MOM Kulturális Központ gazdag nyári műsorkínálatának zárásaként rendezik meg – immár negyedik alkalommal – a Jazzkertet. Három egymást követő szombat délután ingyenes koncerteket láthat a közönség a MOM szabadtéri színpadán. Augusztus 23-án a Gereben Zita Quintet, augusztus 30-án Tompos Kátya és Hrutka Róbert, míg szeptember 6-án a Babos Gyula–Horváth Kornél Duó játszik, a kezdési időpont mindannyiszor 17.30. Az alábbiakban a fellépő művészeket mutatjuk be olvasóinknak.
Gereben Zita Quintet – „Nem a stílus számít”
Amíg a férfi énekeseket egy kezünkön megszámlálhatjuk, addig a szebbik nem vagy kéttucatnyi jelölttel képviselteti magát a hazai jazzszíntéren. A tengerentúlon nagy hagyományokkal rendelkezik a jazzdíva fogalma, Európában és főleg mifelénk viszont kevés karizmatikus előadót lehet említeni. Gereben Zita e kevesek egyike.
A magyar easy jazz egyik kiemelkedő képviselőjénél minden együtt van ahhoz, hogy jazzdívának nevezhessük: a szép énekhang, a hibátlan frazírozás, a jó ritmusérzék és a pontos szövegmondás. A személyiség varázsa már csak a „hab a tortán”.
A jó adottságokkal rendelkező énekesnő művészetét a műfajok, az őt kísérő formációk és repertoárjának sokfélesége jellemzi. Számos elismert hazai együttessel dolgozott már. Ismerjük az Emil.RuleZ! vokalistájaként, de még inkább Geszti Péter Gringo Sztár nevű együtteséből. Énekelt a két vezető hazai nagyzenekar, a Budapest Jazz Orchestra és a Modern Art Orchestra élén, s hallhattuk Nagy János zongorista vendégeként, valamint a Transform Quintet koncertjein is.
Saját együttese, a Gereben Zita Quintet (Gereben Zita – ének, Horváth „Tojás” Gábor – zongora, Gyémánt Bálint – gitár, Bata István – basszusgitár, Gálfi Attila – dob) 2008-ban alakult, amellyel számos hazai és külföldi klubban, koncerten és fesztiválon szerepelt, két sikeres lemezt készített. A Ready For The Sun még „színtiszta” jazz, míg a 2012 őszén megjelenő Our Places populárisabb hangvétele, a blues, a funk, a soul és az R&B irányvonala tovább növelte rajongótáborát.
„Azt hiszem, a jövőben is megmaradok ingázónak a jazz és a pop között. A zenére egységében tekintek: nem a stílus számít, hanem hogy egyszerűen jó-e – vélekedik Gereben Zita. – Attól még lehet igényes, lehet benne improvizáció, lehet közel a jazzhez, ha egyúttal szórakoztató is. Ez biztosan működik nemcsak a klubokban, de nagyobb létszámú közönség előtt is.”
A fiatal énekesnő zeneszerzőként és szövegíróként is bemutatkozott lemezein. Saját szerzeményeit zenésztársaival – Horváth „Tojás” Gáborral és Gyémánt Bálinttal – közösen írta, témáik személyes élményeken alapulnak. Dallamos, érzékeny, ugyanakkor energikus muzsika; a fiatal, tehetséges művészekből álló kíséret egyedi előadásmódja szilárd hátteret biztosít a dalok hiteles megszólaltatásához Gereben Zita elbűvölő, bársonyos hangján. Ízes hangszerszólók is színesítik az előadást – tévedés azt hinni, hogy egy énekes mellett csakis kísérőszerep juthat a hangszereknek.
A Jazzkert első estjén, augusztus 23-án az említett két album dalai csendülnek fel, de Gereben Zita kedvenc külföldi előadóművészei – Avishai Cohen, Sting vagy Adele – szerzeményeiből is hallunk majd egy csokorra valót. A nemes szórakoztatás igényével összeállított műsor bizonyára hasonlóan zajos sikert arat majd, mint amilyet minden fellépésükön tapasztalhatnak.
Tompos Kátya–Hrutka Róbert – „Egy dal előadása szerep is”
Napjainkban nem ritka a műfajok átjárhatósága, ezzel párhuzamosan az előadóművészek is bátran próbálkoznak a stílus- és repertoárváltással. Ennek ragyogó példája Tompos Kátya színművész, akinek sokoldalúságát mi sem bizonyítja jobban, hogy miközben elsősorban színészként tartjuk számon, nagy sikerű énekes szerepei után tavaly megjelent első szólólemeze is, Keresztül Európán címmel. Ennek afféle lemezbemutató koncertjével szórakoztatja majd a Jazzkert közönségét a rendezvénysorozat második estjén, Hrutka Róbert gitárkíséretével.
Tompos Kátya musical szakon végzett 2005-ben; volt már Iluska a János vitézben, Réka az István, a királyban, most éppen a Chicagóban Roxyt alakítja. Drámai szerepeiben is remekelt: a Sirályban Másaként, jelenleg pedig a Szent Johanna főszerepében arat sikert. A Nemzeti Színház Junior Príma-, Szörényi Éva- és Jászai Mari-díjas színésznője a Valami Amerika 2 című filmben csillogtatta meg először énektudását: a Magányos csónak sokak kedvence lett. Énekesnőként kevesebben ismerték, pedig otthonosan mozog a jazz, a pop és a világzene területén is.„Ha egy színész lemezt készít, beleteszi azt a pluszt, amivel rendelkezik egy énekeshez képest. Nem véletlen, hogy egy dal előadását megpróbálom szerepként is kezelni: van témája, története, vannak valamilyen utat bejáró szereplői, főhőse” – világítja meg Tompos Kátya az alkotási folyamatot.
A szólóalbuma rendkívül változatos, jó értelemben eklektikus: jazz, bolgár és orosz népzene, sanzon, rock, sőt megzenésített versek is találhatók rajta. Varázslatos utazás keresztül Európán, Angliától Oroszországig, nemcsak országok, de nyelvek, kultúrák és különféle zenei stílusok között is.
Tompos Kátya a magyar és az orosz mellett az angol, a francia és a bolgár nyelvben is otthon van. Orosz anya és magyar apa gyermekeként született Budapesten, és mindkét kultúra szellemiségét elsajátította. A magyar népzene megismerése adott volt, és gyermekkorában anyai nagyanyjától hallott orosz népdalokat. A délszláv népzenével a Söndörgő együttes révén találkozott, onnan már csak egy lépés volt a bolgár népzene.
Ami pedig a megzenésített verseket illeti, ezek szinte kötelezők egy színésznő számára, ha „dalra fakad”. Erről így nyilatkozott: „Robi megzenésített például egy Szép Ernő-verset, aztán én kísérleteztem vele tovább, miközben igyekeztem elmosni az éneklés és a versmondás közti határvonalat.”
Száz szónak is egy a vége: minden bizonnyal csodálatos zenei utazásban lesz részünk augusztus 30-án a MOM Jazzkertben.
Babos Gyula–Horváth Kornél Duó – A gitár, a dob és az elektronika
Babos Gyula a magyar jazzgitárosok doyenje, a hazai jazz egyik kiemelkedő képviselője, emblematikus figurája. Közel ötvenéves munkássága során a honi jazzelit szinte minden képviselőjével játszott saját együtteseiben vagy más zenekarok tagjaként, és külföldi partnereinek neve is ismerősen hangzik a zenebarátok számára Victor Baileytől Frank Zappáig.
Egész pályafutása során igyekezett a kárpát-medencei folklór elemeit beépíteni művészetébe. Öntörvényű muzsikus, aki mindig képes magával ragadni közönségét, álomidéző dalokkal, gyönyörű „repüléssel” téve vonzóvá muzsikáját mindenki számára. A saját útját járja évtizedek óta, nyitott minden hatásra, a konvencionális értelemben vett jazz mellett játszott fúziós zenét, sőt még hiphopot is.
Minden projektje kimunkált. (Szereti ezzel a névvel jelölni együtteseit: Project Romani, Project Special.) „Nem készítek évente lemezt, csak akkor vonulok stúdióba, ha megérlelődik a játszanivaló a szívemben, a fejemben” – vallja az eMeRTon-, Szabó Gábor- és Liszt-díjjal, valamint a Köztársasági Érdemrend Tiszti Keresztjével is kitüntetett művész, aki tavaly is fellépett a Jazzkertben.
A rendezvénysorozat harmadik, szeptember 6-i koncertjén Babos Gyula partnere a Kossuth-díjas ütőhangszeres előadóművész, Horváth Kornél lesz, aki régi ismerősünk, „hegyvidéki szomszédunk”, évtizedek óta a kerület lakója. Egy másik formációban ő is játszott tavaly a Jazzkertben.
Az általa használt hangszerarzenál rendkívül gazdag: megtalálható benne a konga és a gatodrum, a chekere és a djembe, minden, ami ütés hatására hangot ad… Bár pályája során rendkívül sokféle felállásban szerepelt, szívesen játszik duóban is. Az idén tavasszal a Művészetek Palotájában adott, Átváltozások című koncertjén egymás után három duóban lépett fel: Lantos Zoltán hegedűs, Orosz Zoltán harmonikás és az ugyancsak dobos Dörnyei Gábor társaságában. Babos Gyula sem idegenkedik ettől a formációtól, így a koncerten igazán izgalmas produkcióra számíthatunk kettejüktől.
Mint Horváth Kornél elmondta nekünk, az elektronika intenzív használata teszi különlegessé a hangzást a szeptemberi estén. Babos Gyula elektromos gitárján különleges technikai megoldásokkal és művészi bravúrokkal lepi meg a hallgatókat, míg Horváth Kornél elsősorban a dallamhangszerként is funkcionáló dobokat ajánlja figyelmünkbe: ezek a wave-drum és a hang. Az utóbbi csak kézzel szólaltatható meg, jellegzetes, domború, ufó alakja van, és a karibi (kissé a steel-drumra hajazó) hangzás mellett az afrikai és a maláj gamelánzene is előcsalogatható belőle.
A vadonatúj Babos-projektben a különféle játékmódok és -technikák, a különleges hangzásvilág, a jazzre jellemző improvizációk és a véletlenszerű kombinációk garantálják a felejthetetlen élményt. A koncert minden bizonnyal méltó módon zárja az idei Jazzkert rendezvénysorozatot.