Megújult hidak: újra jár a fogaskerekű
Befejeződtek a hídfelújítások a fogaskerekű vonalán, így ismét járnak a szerelvények a Városmajor és a Széchenyi-hegy között. Az újraindításra a tervezetthez képest plusz egy hónapot kellett várni, a vasúti hidak ugyanis a vártnál rosszabb állapotban voltak, a többletmunkák miatt pedig újabb szerződési eljárást kellett lefolytatni.
Augusztus végén kezdődött el a fogaskerekű Városmajor utcai, Béla király úti és Karthauzi utcai hídjainak felújítása. A javításokat nem a megszokott módon, a helyszínen végezték, hanem a hídszerkezeteket elszállították annak érdekében, hogy a közúti forgalmat a lehető legrövidebb ideig kelljen korlátozni, és minimálisra csökkentsék a nemkívánatos környezeti hatásokat, főként a zaj- és porszennyezést, ami a helyszíni munkavégzés esetén sokkal jobban megviselte volna a környéken élőket.
A hidak elszállítása komoly szervezési feladatot igényelt. Az átmenő vágány, fogasléc és kábelek eltávolítását, illetve védelembe helyezését követően a hídszerkezeteket daruval emelték rá egy speciális szállítójárműre, amely rendőri kísérettel érkezett meg a javítást végző cég telephelyére.
A szerkezetek homokfúvásos tisztítását követően kiderült, hogy egyes nehezen vagy egyáltalán nem hozzáférhető részek a feltételezettnél rosszabb állapotban voltak – tájékoztatta lapunkat a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A Városmajor utcai és a Karthauzi utcai hídszerkezetek esetében jelentős mértékű, a Béla király úti hídszerkezetnél szórványos réskorróziós károkat találtak. A járólemezeket és kábeltálcákat mindhárom hídnál cserélni kellett az eredeti terveknek megfelelően, ugyanakkor a legrégebben gyártott és legrosszabb állapotban lévő városmajori híd esetében a korlátokat és kábeltálcákat tartó konzolokat is újra kellett gyártani. A Karthauzi utcai híd konzoljai szintén cserére szorultak.
A többletmunkák miatt – amelyek közel 40 millió forinttal növelték meg az eredeti szerződésben rögzített 142,5 millió forintos árat – a közbeszerzési törvény alapján egy újabb eljárás lefolytatása után lehetett csak megkötni a hidak megerősítésére vonatkozó kiegészítő szerződést, és a kivitelező ezt követően kezdhette meg a szükséges gyártási, szerelési munkákat. Emiatt a fogaskerekű szeptember végére tervezett újraindítását egy hónappal el kellett halasztani.
A több mint két hónapos leállás idején 60-as jelzéssel pótlóbusz közlekedett a Széll Kálmán tér és a Széchenyi-hegy között, ez a járat azonban infrastrukturális okok miatt csak az Adonis utca és a Széchenyi-hegyi végállomás közti megállókat tudta megközelíteni; az Orgonás, az Esze Tamás iskola és az Erdei iskola megállók közelében élők csak hosszabb gyaloglással érhették el a legközelebbi buszjáratok megállóit. Az ő jobb kiszolgálásuk érdekében (lakossági jelzések nyomán) indították el a 60A és 60B jelzésű pótlójáratokat a szűk és meredek hegyvidéki utcák adottságait figyelembe véve azoknak a mikrobuszoknak az igénybevételével, amelyeket a tavalyi év során vont be a BKK a menetrend szerinti közlekedésbe.
Kérdésünkre, hogy a 60A és 60B jelzésű pótlóbuszokat a leállás időpontjához képest miért csak közel két hónap múlva, az üzemszünet utolsó másfél hetében indították el, azt a választ kaptuk, hogy a lakossági igények megjelenése után hosszabb időre volt szükség a bevezetésig: az infrastrukturális feltételek biztosítása mellett – ami magában foglalta a kiépített megállóhelyek helyett kijelölt felszállópontok létesítését – a szükséges jármű forgalomba állítása is alapos előkészítési munkát igényelt. A BKK illetékesei szerint amennyiben újabb pótlásokra kerül sor a jövőben, számolnak a kisbuszos pótlójáratok beindításával, azonban további vizsgálatokat igényel majd, hogy a járatokra milyen üzemidővel és követési idővel van szükség. Utasforgalmi méréseik és tapasztalataik alapján a 60A járatra nagyobb igény mutatkozott, míg a kisbuszok hétvégi közlekedése indokolatlannak látszik.
A most befejeződött hídfelújításokra a forgalom biztonságos fenntartása miatt volt szükség, az ősz folyamán elvégzett munkák tehát nem kapcsolódnak szorosan a fogaskerekű vonalának egészét érintő tervezett korszerűsítéshez. Ez azonban nem azt jelenti, hogy ne lenne napirenden a fejlesztés ügye: a tervezésre kiírt közbeszerzési eljárás folyamatban van, jelenleg a beérkezett ajánlatok értékelése zajlik.
z.